De gemeenteraad heeft het reglement voor huis- en busnummers goedgekeurd. Dit reglement omschrijft de uitgangspunten en de procedure voor de toekenning van de nummers. Het nieuwe reglement brengt niet alleen duidelijkheid voor eigenaars, gebruikers en bewoners maar ook voor administratieve diensten, hulpdiensten, postbezorgers en bezoekers.
De toekenning van huis- en busnummers wordt gekoppeld aan de stedenbouwkundige vergunningen. Het reglement is een
hulpmiddel bij de bewaking van de uitvoering van de bouwvergunningen en de woonkwaliteit. Zo zullen bij opsplitsingen de busnummers pas geactiveerd worden na een controle ter plaatse.
Stedenbouwkundig vergunde huizen of gebouwen kunnen een huisnummer krijgen, bijgebouwen zoals garages en tuinhuizen, niet. Appartementen krijgen een apart busnummer, kamers niet.
De eigenaar is verplicht het huisnummer
goed zichtbaar vanaf de weg aan de buitenkant van zijn woning of gebouw aan te brengen. In flatgebouwen moeten de busnummers ook aangebracht worden op de brievenbussen en de entreedeuren.
Voor de veiligheid van bewoners en gebruikers van gebouwen is het belangrijk dat bijvoorbeeld hulpdiensten snel hun weg vinden naar het juiste pand of de juiste flat.