Met de aanleg van de Noordoostelijke omleidingsweg (fase 2) en Zuidoostelijke omleidingsweg wordt op termijn veel zwaar verkeer uit het centrum van Tongeren geweerd. Wanneer de omleidingswegen rondom de stad klaar zijn, wil Wegen en Verkeer ook de stadswallen gefaseerd aanpakken.
Dit tussen de Jaminestraat en de Luikerpoort. Het gaat om een langetermijnproject. Er zal op de wallen meer ruimte voor fietsers en voetgangers komen. De verkeersinfrastructuur moet veiliger en eenvoudiger gemaakt. Op termijn wordt zo het volledige centrum van de stad aantrekkelijker en leefbaarder. De herinrichting van de wallen is noodzakelijk omwille van verschillende redenen: momenteel kan je niet veilig fietsen rond Tongeren. Een herinrichting van de wallen met meer ruimte voor de zwakke weggebruiker moet dit mogelijk maken. In de toekomst kan je overal veilig fietsen in beide richtingen. Uiteraard blijft er ook steeds een plek voorbehouden voor het gemotoriseerd bestemmingsverkeer in beide richtingen. De verkeersinfrastructuur is aan verbetering toe. In de toekomst worden alle kruispunten verbeterd en conflictvrij gemaakt. De nieuwe kruispunten nemen minder plaats in beslag. Er komen overal slimme verkeerslichten. Dit zal de doorstroming van het verkeer bevorderen en het komt de levenskwaliteit voor de omwonenden ten goede. Met de heraanleg van de Motten en de openlegging van de Jeker is de binnenstad een stuk groener en levendiger geworden. Door de volledige Wallen her in te richten trekt Wegen en Verkeer deze lijn door en maakt van heel het stadscentrum een mooie en levendige omgeving.