De realisatie van een grensoverschrijdende reizigerstreinverbinding tussen Hamont en Weert zou per dag 800 tot 1000 reizigers tussen beide gemeenten kunnen opleveren. Maar in optimale omstandigheden zou dat aantal kunnen stijgen naar 2200 tot 2500 reizigers per dag, omdat de verbinding aansluiting geeft op het intercitynetwerk richting Eindhoven en Amsterdam. Bovendien zou een goede verbinding de druk op de snelwegen in beide landen verminderen. Dat zegt de Vereniging voor Treinreizigers Vervoer die een potentie-onderzoek naar die spoorverbinding heeft laten doen. Voorwaarde is wel dat er tussen Weert en Eindhoven een stimulerend en faciliterend mobiliteitsbeleid wordt uitgewerkt. Over de weg loopt het verkeer tussen beide plaatsen regelmatig vast.
De resultaten van het onderzoek werden vanavond in Weert bekendgemaakt. "Je moet dat niet zien als een spoorverbinding van Hamont naar Weert en van Weert naar Hamont", zegt oud-burgemeester Theo Schuurmans, "maar je moet de potentie van zo'n lijn zien, komende van Eindhoven, Maastricht en Duitsland richting Antwerpen en Brussel. Dat is de kleine "missing link" in Europa om meer met de trein te kunnen reizen."