UPDATE De problemen met het treinverkeer op de lijn Neerpelt-Antwerpen, met name tussen Lier en Herentals, zijn volledig van de baan. De ochtendspits verliep zonder problemen. Dat meldt een woordvoerder van spoorwegbeheerder Infrabel. Arbeiders van Infrabel hebben tijdens de nacht de schade, gisternamiddag veroorzaakt door een botsing tussen een trein en een vrachtwagen, hersteld en om 3.30 uur waren de twee sporen weer vrij, aldus de woordvoerder. "Omdat de treinen ter plaatse over 200 meter een beetje trager moeten rijden, zou de vertraging hoogstens één minuutje kunnen bedragen." UPDATE "ik wil uw artikel over de minimale vertraging toch even nuanceren, kwestie van alles een beetje in het juiste daglicht te plaatsen, mailt Walter Reynders. "Deze morgen was de trein met vertrek 5u34 te Neerpelt (dus ruim na de herstelling te Nijlen vlgs het tijdstip van infrabel) TIEN (10) minuten te laat in Neerpelt. Na de verplichte remtest en de nodige afkoppeling is hij dus in Neerpelt met ruim 15 minuten vertraging vertrokken... dat is m.i. iets meer dan één minuut. Bovendien was de "aansluiting" in Herentals naar Brussel "niet verzekerd" zoals ze dat daar zo leuk noemen, ook al had hij intussen toch al 5 minuten van zijn vertraging "ingehaald". De aansluiting is niet verzekerd door de te grote vertraging, was de melding van de treinbegeleider. Wat is dan een "aansluiting" ???
Het gevolg was dat de "Noord-Limburgse -achteruitgestelde-pendelaar" kon doorrijden naar Antwerpen-Berchem, waar de "aansluiting" naar Brussel ook met 12 minuten vertraging vertrok.
Laat me aub dus niet lachen, het is al miserie genoeg met de NMBS (cfr. de schitterend falende desorganisatie gisteren met het jammerlijke ongeval in Nijlen). Een ongeval kan je niet voorkomen, maar dat er telkens zo stuntelig wordt gereageerd is niet nieuw, terwijl ze er stilaan toch genoeg "ervaring" mee hebben, denk ik zo."