Het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn gaan het kruispunt van de Grote Ring met de Universiteitslaan in Hasselt herinrichten.
Er komt een tunnel voor het openbaar vervoer onder het kruispunt. Deze tram- en bustunnel is onderdeel van het Spartacusproject en zal in de toekomst gebruikt worden door de nieuwe sneltrams. Ook komen er nieuwe fiets- en voetgangerstunnels aan het kruispunt. Maandag starten de voorbereidende werkzaamheden.
Langs de Universiteitslaan en de Koning Boudewijnlaan leggen AWV en De Lijn een aparte rijbaan voor het openbaar vervoer aan. Die gaat in een tunnel onder het kruispunt met de Grote Ring door. “We investeren 9,6 miljoen euro in een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Reizigers van De Lijn zullen in de toekomst niet meer moeten aanschuiven op de Universiteitslaan en aan de verkeerslichten aan de Grote Ring. De tunnel wordt in eerste instantie gebruikt door Lijnbussen en later door de Spartacustrams. De snelheid en de stiptheid van het openbaar vervoer op de as Hasselt-Genk-Oost-Limburg zullen hierdoor drastisch verbeteren”.
Er wordt ook 11,4 miljoen euro geïnvesteerd in vlotte en veilige fiets- en wandelverbindingen. AWV zal de fietsinfrastructuur op en rond het kruispunt vernieuwen. De fietsonderdoorgangen worden ruimer en krijgen meer lichtinval. Een extra fiets- en voetgangerstunnel aan de noordzijde van het kruispunt zal straks de Japanse tuin verbinden met de Grenslandhallen. Ook verderop in de Universiteitslaan komt een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel die de tram- en bushaltes aan het provinciehuis en de Grenslandhallen met elkaar verbindt.
Bovengronds krijgen de kruispunten van de Universiteitslaan met de Grote Ring en met de Via Media een verbeterde inrichting met langere voorsorteerstroken en aparte invoegstroken voor het verkeer dat rechtsaf slaat. Bovendien worden de kruispunten uitgerust met slimme verkeerslichten.
Maandag starten de voorbereidende nutswerken. Die duren tot het voorjaar 2019 en vinden plaats buiten de rijweg. Daardoor zal de hinder voor het verkeer en de omgeving slechts minimaal zijn. In de loop van 2019 starten de hoofdwerken met de bouw van de tram- en bustunnel, de vernieuwing van de fietsinfrastructuur en de herinrichting van de kruispunten. Die uitvoering zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Dankzij een slimme fasering en door de rijweg tijdelijk op te schuiven, kan het autoverkeer tijdens deze werken steeds in alle richtingen gebruik blijven maken van het kruispunt.
(Afbeelding ©AWV)