Dat we dàt nog mogen meemaken: Infrabel is van plan
een tweede spoor aan te leggen tussen Balen en Neerpelt. Dat meldt Het Belang van Limburg. De werken zouden gebeuren tussen 2024 en 2026 en kosten 50 miljoen euro. Eenmaal klaar kunnen er meer treinen naar Antwerpen en Brussel ingelegd worden en is Lijn 19 ook klaar voor grensoverschrijdend vervoer en de reactivering van de IJzeren Rijn - al moet Nederland dan nog akkoord gaan.
Oorspronkelijk liep de verbinding tussen Mol en Hamont over twee sporen, maar na W.O.II werd het tweede spoor opgebroken en later reden over het enkele spoor ook geen reizigerstreinen meer. Pas in 1978 werden er tussen Mol en Neerpelt weer reizigerstreinen ingelegd, waar overigens druk gebruik van gemaakt wordt. Inmiddels rijden er elektrische treinen tot Hamont. Nu moet er nog een oplossing gevonden worden voor de oversteek van het kanaal Bocholt-Herentals - het tweede spoor op de brug in Neerpelt is inmiddels omgebouwd tot fietspad; de fietssnelweg F74 loopt er overheen.