Op 8 maart 2016 - iets meer dan een jaar geleden - verklaarde minister-president Geert Bourgeois dat de reactivering van Spoorlijn 18 Hasselt – Neerpelt (Spartacus lijn 3) dé prioriteit van de Vlaamse prioriteiten in het investeringsprogramma van de NMBS was. Vandaag herhaalde minister Weyts dit niet in zijn antwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Johan Danen. De minister zei dat Spoorlijn 18 één van de 11 prioriteiten blijft.
Unizo Limburg zegt daarover "verwonderd" te zijn. "Voor ons is het duidelijk dat wanneer minister Weyts bij zijn uitspraak blijft, het niet meer zo zeker is dat de reactivering van Lijn 18 als eerste prioriteit zal gerealiseerd worden. Deze realisatie zou vergemakkelijkt worden door de recente beslissing van minister Bellot om 368 miljoen euro extra ter beschikking te stellen voor de Vlaamse spoorinvesteringen." Om alle 11 prioriteiten te realiseren zijn de middelen beperkt, zo vreest Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg. De investering voor de reactivering van Lijn 18 met een dubbel spoor zonder elektrificatie wordt geraamd op 197 miljoen euro. Een enkel spoor met elektrificatie zal 138 miljoen euro kosten.
Bart Lodewyckx: “Wij hebben ons op 8 maart 2016 meteen achter de uitspraak van de minister-president geschaard. Wij vinden het dan ook onaanvaardbaar dat de reactivering van Lijn 18 nu plotseling niet meer als eerste Vlaamse investering zou gerealiseerd worden. Dit zou nefast zijn voor de verbinding van Noord-Limburg met de rest van Vlaanderen, zowel voor het personenvervoer, maar ook voor het goederenvervoer.”
"Met het niet-realiseren van Lijn 18 dreigt ook het ganse Spartacusplan onderuit gehaald te worden aangezien Spartacus een geheel is van drie nieuwe lijnen. Hiervan is de verbinding met Noord-Limburg een essentieel onderdeel, die voor UNIZO Limburg gerust vóór de verbinding Hasselt-Maastricht gerealiseerd zou mogen worden.
Wij roepen dan ook alle Limburgse actoren uit de politiek en de sociaal-economische organisaties op om het pleidooi voor een snelle realisatie van Spoorlijn 18 overal waar mogelijk te voeren. In het belang van de Noord-Limburgse ondernemers en werknemers," aldus Unizo Limburg.