Afgelopen week viel het doek over winkelketen Casa en komt er een einde aan een van oorsprong mooi Kempisch bedrijf uit Heist-op-den-Berg. Want ze nu zelf, wie is er niet eens bij Casa gaan shoppen en de oudere generatie kent ongetwijfeld Fort nog want daar ligt immers de oorsprong van Casa. Fort Producten werd opgestart door Karel Govaert in 1925. Hij was oorspronkelijk handelaar in zuivelproducten maar breidde zijn assortiment uit, om nadien met het eigen merk Fort op de markt te komen. Hij richtte zich – met zijn voedingsproducten – vooral op kruidenierswinkels in heel België. Op die manier bouwde hij een eigen Fort-keten uit dat werd gevormd door zelfstandige winkeliers.
Na de Tweede Wereldoorlog heeft Karel Govaerts een briljant idee. Hij geeft zijn klanten spaarzegels, de bekende Fortzegeltjes, Met die zegeltjes kunnen de klanten dan huishoudartikels en geschenken kopen. Het legt Fort geen windeieren. Vlaanderen spaart massaal zegeltjes.
Daarnaast was Fort uitgever van prenten, ook op luciferdoosjes, die door de jeugd werden verzameld en in boekjes geplakt. Een tweetalig album rond wielrenner Rik Van Looy werd uitgegeven in 1959. Daarnaast waren er ook educatieve uitgaven, onder meer over dieren. Tegenwoordig zijn dit alle verzamelobjecten met vraag en aanbod op verschillende fora.
Na de dood van Karel in 1962 neemt zijn oudste dochter en haar partner het bedrijf over. In 1971 wordt het verboden om nog spaarzegels aan te bieden in combinatie met voedingsproducten. In 1975 opent dan de eerste Casa winkel. Het wordt al snel een succesvolle keten.
Fort koffie
In 1987 stop Fort als bedrijf in voedingswaren.
Vandaag rest er alleen nog de koffiebranderij van Fort. Die werd in 2004 overgenomen door Beyers Koffie maar de merknaam Fort bleef wel behouden.
In 1988 wordt Casa overgenomen door het Nederlandse blokker. Casa groeit uit tot een keten van 500 winkels in 11 landen.
Het einde van een tijdperk
Het faillissement van Casa treft 544 werknemers, verspreid over de Belgische winkels en het distributiecentrum in Olen. Alle 63 Belgische winkels zullen sluiten, zo heeft het bedrijf in een persbericht gemeld, net als het distributiecentrum en het hoofdkantoor in Olen.
Volgens CEO Vincent Nolf ligt de oorzaak van het faillissement onder meer in de gestegen loonkosten.