In maart en april
het verkeer op en rond de Limburgse Noord-Zuid (N74/N715). Er werd niet enkel gemeten, maar ook gekeken naar de herkomst en bestemming. De uitgebreide meetcampagne leverde enkele opmerkelijke resultaten op. Zo blijkt dat het zuidelijk deel van de N715 aan Houthalen het zwaarst belast segment van de Noord-Zuid is. Opvallend daarbij is
het groot aandeel lokaal verkeer. In Houthalen-Helchteren loopt dat aandeel zelfs op tot 50%.
“We brachten niet alleen de intensiteit van de verkeersstromen in kaart maar ook de herkomst en de bestemming. Dat is belangrijk om te weten of het om lokaal of doorgaand verkeer gaat," aldus Marijn Struyf van De Werkvennootschap, die aan het onderzoek meewerkte. Het onderzoek leert dat we vandaag eigenlijk nauwelijks kunnen spreken van de regionale Noord-Zuid verbinding. Slechts in 5% van de gevallen wordt de weg gebruikt voor verplaatsingen tussen omgeving Eindhoven en Hasselt. “Eigenlijk zijn er
drie systemen die grotendeels op zichzelf functioneren: het verkeer dat gebruik maakt van de N74 tussen Hasselt en Zonhoven, het verkeer in de omgeving en richting de snelweg in Houthalen-Helchteren met de zwaarst belaste wegsegmenten van de Noord-Zuid als gevolg, en tot slot het verkeer rond Pelt. Wat ook opvalt is het aandeel lokaal verkeer op sommige plaatsen. In de omgeving van Houthalen-Helchteren wordt uit de vergelijking van verschillende meetpunten afgeleid dat een groot aandeel (30-50%) van het verkeer lokaal is. Dat is een belangrijke vaststelling die we zeker in overweging moeten nemen als we straks gaan kijken naar de mogelijke oplossingen voor de Noord-Zuid." aldus Marijn Struyf.
Daarnaast toont de meetcampagne ook het belang van de
oost-westrelaties in het studiegebied aan. Zo is het opvallend dat de N71-Kempische as en de N73 (Peer-Hechtel-Leopoldsburg) zeer sterk oost-west functioneren en de N73 sterker samenhangt met Noord-Limburg dan met de omgeving van Houthalen-Helchteren. De N719 (Bree – Heusden-Zolder) heeft dan weer twee gezichten. De N719-Kazernelaan verzamelt het verkeer en draineert dit voor een groot deel naar de Noord-Zuid richting E314. De N719-Lillosteenweg daarentegen verdeelt eerder het verkeer en leidt een beperkt aandeel verkeer naar de Noord-Zuid richting Pelt.
In de meetcampagne is ook het
bedrijventerrein Centrum Zuid aan bod gekomen waarbij kan gesteld worden dat het verkeer van en naar Centrum Zuid sterk op de E314 gericht is en er op dagbasis ca. 6000 voertuigen aan Centrum Zuid kunnen gelinkt worden (waarvan ca. 20% vrachtverkeer).
Naast de resultaten van de meetcampagne vormt ook de
Ambitienota een stevige basis om samen met alle belanghebbenden mogelijke oplossingen verder te onderzoeken. De Vlaamse overheid pakt dit project op een zeer participatieve manier aan. De laatste maanden werd dan ook hard samengewerkt met alle belanghebbenden en het brede publiek. Met hen werd gezocht naar gedragen ambities voor de hele regio. Dat leverde de ‘Ambitienota’ op. Ze bevat een missie en negen ambities. Die gaan over een duurzame mobiliteit, maar even goed over de kernversterking van o.a. Houthalen-Helchteren en landschappelijke elementen zoals natuur, water, recreatie en landbouw. De ambities vormen het kompas dat het project vanaf nu zijn richting zal geven.” De ambitienota is integraal te consulteren op
www.noordzuidlimburg.be/ambitienota.
In een volgende stap worden de ambities en alle onderzoeken vertaald naar integrale toekomstbeelden.
Op 26 september volgt er een nieuw dialoogmoment met de organisaties, inwoners en overheidsinstanties in Houthalen-Helchteren.