Donderdag 24 september 2020
Vier van de zeven alternatieven voor het "Complex Project Noord-Zuidverbinding Limburg" die tot nog toe op tafel lagen, vallen af. Dat is vanmiddag bekend geworden. In de komende lente wordt uit de drie resterende tracés het voorkeurtraject gekozen.
Het gaat om de westelijke tracés en een uiterst oostelijk tracé langs het militair domein Schietveld richting Park Midden-Limburg. “Uit de eerste fase van het onderzoek leren we dat vier alternatieven de mobiliteitsproblemen op de Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren onvoldoende oplossen,” zegt Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap, de organisatie die het project samen met het Departement Omgeving coördineert. “De combinatie met een hoge impact op de waardevolle en beschermde natuur en de omgeving maakt dat ze niet werden weerhouden en we ze dus ook niet verder zullen onderzoeken.”
Er blijven dus nog drie kansrijke alternatieven of oplossingen over. “Het gaat om een tracé met een noord-zuidgerichte tunnel onder de Grote Baan in Houthalen en Helchteren, een tracé met een tunnel onder de Grote Baan in Houthalen en Helchteren, waarop ook de oost-westverbindingen ondergronds aangesloten zijn, en een tracé ten oosten van Houthalen-Helchteren rond het bedrijventerrein Europark met een geboorde tunnel onder Tenhout op de grens met Meulenberg”, aldus Marijn Struyf. “De drie tracés worden telkens gecombineerd met een sneltram van Hasselt tot het Noorden van Limburg, de zogenaamde Spartacuslijn 3. Het mobiliteitsonderzoek toont aan dat de sneltram op de Grote Baan het meeste potentieel heeft in het ganse gebied. Bovendien heeft de sneltram veel minder impact op de waardevolle en beschermde natuurgebieden, waardoor de treinoptie op de oude spoorlijn 18 - waar nu de huidige fietssnelweg F74 op ligt - allesbehalve evident is. Daarom stellen we voor om die sneltramoptie verder te onderzoeken en niet langer de treinoptie op de oude spoorlijn 18. Eventueel kan die ook voorafgegaan worden door een andere vorm van hoogwaardig openbaar vervoer op dezelfde as.”
De drie kansrijke alternatieven zullen verder in detail onderzocht worden in de tweede fase van het geïntegreerd onderzoek: de thematische onderzoeken zoals een milieueffectenrapport (MER), kosten-batenanalyse (MKBA), landbouwimpact studie (LIS), enz. Het ruimtelijk onderzoek naar de kansen en potenties van de verschillende alternatieven wordt eveneens verdergezet. Daarna volgt nog een derde fase waarin alle resultaten worden samengebracht en vergeleken, om finaal een zo breed mogelijk gedragen oplossing te kiezen.