Tot en met zondag 18 oktober organiseren De Werkvennootschap en het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid een
virtuele infomarkt over het complex project Noord-Zuidverbinding Limburg. De resultaten van de eerste fase van het geïntegreerd onderzoek komen aan bod, alsook de verfijning van de alternatieven.
In het voorjaar stelde De Werkvennootschap zeven alternatieven voor om de Noord-Zuidverbinding te verbeteren. Tijdens een reizende infomarkt kon je je mening kenbaar maken.
De zeven alternatieven werden verder onderzocht en besproken. Vier ervan zijn inmiddels afgevallen. De focus komt nu te liggen op meer gedetailleerd onderzoek van
de drie meest kansrijke alternatieven:
een tracé met een noord-zuidgerichte tunnel onder de Grote Baan in Houthalen en Helchteren;
een tracé met een tunnel onder de Grote Baan in Houthalen en Helchteren, waarop ook de oost-westverbindingen ondergronds aangesloten zijn; en
een tracé ten oosten van Houthalen-Helchteren rond het bedrijventerrein Europark met een geboorde tunnel onder Ten Hout op de grens met Meulenberg.
De drie tracés worden telkens gecombineerd met een sneltram van Hasselt tot het noorden van Limburg, de zogenaamde Spartacuslijn 3.
Deze resultaten van de eerste fase van het geïntegreerd onderzoek worden vanaf vandaag toegelicht tijdens een virtuele infomarkt op
www.noordzuidlimburg.be/infomarkt.
Heb je achteraf een vraag over de inhoud van deze infomarkt? Dan kun je je vragen insturen tot en met 18 oktober via dezelfde webpagina. De vragen worden beantwoord tijdens een livesessie op dinsdag 20 oktober om 19u.
De resultaten van de eerste fase van het geïntegreerd onderzoek worden vervolgens gebundeld in een tussennota. Je kunt reageren op die nota tijdens een nieuwe publieke raadpleging. Meer info daarover volgt nog.