Tijdens de ‘Week van Kwaliteit’ (9/12-15/12) staan ze in Noorderhart extra stil bij het belang van bejegening, respect en vertrouwen in de zorg. Het is een week waarin we nadenken over hoe we samen werken aan een zorgomgeving waarin de patiënten centraal staan en zich gehoord, gewaardeerd en ondersteund voelen. Meer toelichting vanwege Noorderhart:
Dit jaar geen protocol of werkwijze die in de kijker wordt gezet tijdens de ‘Week van Kwaliteit’ in Noorderhart. De dienst kwaliteit zet immers alles op alles om het thema bejegening voor de patiënt en patiëntgerichte zorg onder de aandacht te brengen! Dit betekent niet enkel medische zorg van hoge kwaliteit bieden, maar zorg die gericht is op de persoonlijke wensen en behoeften van onze patiënten. Het draait om een partnerschap tussen zorgverlener en patiënt. Een relatie waarin we naar elkaar luisteren en samen beslissingen nemen over de beste zorg voor u! Voelt de patiënt zich gehoord in het ziekenhuis of revalidatiecentrum? Zijn we ons, als zorgverlener bewust van onze gedragingen/verwoordingen naar de patiënt toe? Hoe beleeft de patiënt zijn verblijf en zijn zorg in het ziekenhuis?
Tijdens deze week organiseert het ziekenhuis enkele leuke en leerrijke initiatieven:
- Als voorzet werd er in oktober reeds het Patient Empowerment Charter ondertekend door de directieleden. Dit werd ook gecommuniceerd doorheen de organisatie en zal tevens ook bekend gemaakt worden aan een infostand voor bezoekers en patiënten in de inkomhal. Het is een intentieverklaring waar Vlaamse zorginstellingen het volgende mee willen zeggen: “Wij dagen onze zorgvragers uit om mee te beslissen in hun zorgtraject en willen hun ruggensteunen in hun zelfstandigheid!”. Het is een startpunt, maar ook een ultiem doel, waar we in Noorderhart graag onze schouders onder willen zetten! Meer info over de betekenis van dit charter kan je terugvinden op https://patientempowerment.be/
- Gedurende de hele week zal de creatieve poster van de hand van Dirk Van Bun op alle eenheden in de kijker staan. Aan medewerkers wordt gevraagd om de verschillende positieve en negatieve situaties t.a.v. bejegening te zoeken en in te vullen op het prijsformulier. Zo kunnen ze meedingen voor een leuke prijs! (zie bijlage: foto Dirk Van Bun en kwaliteitscoördinator Jeanneke Van de Ven)
- Op donderdag 12/12 vindt er een improvisatietheater plaats, waar alvast meer dan 200 medewerkers zijn ingeschreven. De bedoeling is dat situaties met als thema ‘bejegening’ op een ludieke en uitgesproken wijze in de kijker gezet worden om zo ruimte te creëren voor gesprekken rond het thema. Tegelijkertijd moet het medewerkers bewust maken rond hun gedragingen en verwoordingen ten opzichte van de patiënt.
- Voor patiënten wordt er een kaartje verspreid waarop men kan neerschrijven wat hun bezoek, consultatie of verblijf speciaal heeft gemaakt. De open vraag vormt een uitnodiging om eerlijke feedback te mogen ontvangen. De kaartjes worden uitgedeeld aan een infostand aan het onthaal. Achteraf worden de ervaringen met de verschillende teams gedeeld.
(Noorderhart)