We meldden het enkele maanden geleden al: dit jaar
wordt de kanaalbrug op de Kempischesteenweg in Hasselt hoger gelegd. Vanaf morgen tot en met zondag worden daar stalen damwanden tussen de twee brugdelen geplaatst. Dat is nodig om straks de eerste brughelft te kunnen verhogen. De damwanden houden de extra grondopvulling op zijn plaats. Het intrillen van deze stalen platen zal enige geluidshinder en trillingen veroorzaken, maar vormt geen risico voor de omgeving. Om de hinder te beperken gebeuren de werken hoofdzakelijk ‘s nachts omdat de aannemer hiervoor een rijstrook moet innemen (richting Hasselt 2 rijstroken, richting Zonhoven 1 rijstrook).
Ook worden de aanloophellingen naar de brug verbreed: aan de oostelijke brughelft (kant Godsheide) worden er extra verhardingen aangelegd, zowel aan de zijde van Hasselt-centrum als aan de zijde Genkersteenweg. Dat is nodig om
alle verkeer vanaf 10 juni over één brughelft te laten verlopen. De aansluitingen van de tijdelijke verhardingen op de bestaande rijweg worden 's nachts gerealiseerd om de hinder voor het verkeer te beperken.
Het
jaagpad aan de Handelskaai, kant Zonhoven, wordt volledig afgesloten voor fietsers en voetgangers. Korte omleiding via de Genkersteenweg, de fietspaden onder de brug en de ventweg van de Kempische Steenweg (langs de Gamma).
Het jaagpad aan de Kempische Kaai, kant Hasselt centrum, blijft open voor de actieve weggebruiker. Maar de rijweg van de
Kempische Kaai wordt afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer (enkel het stuk onder de brug). Verkeer op de ventweg Gouverneur Verwilghensingel kan wegrijden via de Scheepvaartkaai (naar de Elfde Liniestraat).