Vandaag werd een meerderheidsresolutie voor de grensoverschrijdende
treinverbinding Hamont-Weert unaniem goedgekeurd in de federale commissie mobiliteit. De vraag van de resolutie: de 11 km spoor tussen Hamont en Weert terug te gebruiken voor personenvervoer. Volksvertegenwoordiger en mede-indiener Kris Verduyckt (Vooruit) deed in de commissie ook een oproep aan de NMBS om de
optie van batterijtreinen te onderzoeken om het proces te versnellen.
Een NMBS-potentieelstudie voor deze verbinding kwam recent tot de conclusie dat deze lijn potentieel 1.030 reizigers per dag en
257.000 reizigers per jaar telt. Ze wijst ook wel op een obstakel, namelijk een flinke eenmalige kost voor elektrificatie van enkele miljoenen euro’s omdat de verbinding het natuurgebied Weerterbergen passeert en geen dieseltreinen gewenst zijn. “Deze kost kan grotendeels vermeden worden door het inzetten van een batterijtrein. Die trein kan dan opladen op het stuk tussen Antwerpen en Hamont en zonder elektrificatie rijden tot in Weert. Een voorstel in de Nederlands-Limburgse provincieraad was immers om hier een waterstoftrein in te zetten, maar dat lijkt weinig realistisch en te risicovol.” zegt Verduyckt (Vooruit).
Batterijtreinen zijn een zeer interessante optie op lijnen die (groten)deels geëlektrificeerd zijn. Deze treinen kunnen immers opladen op die gedeeltes om dan vervolgens op de batterij verder te rijden. Een ideale oplossing voor de verbinding Hamont-Weert omdat de treinlijn vanuit Antwerpen tot in Hamont nu geëlektrificeerd is. Lees ook
ons vorig artikel over dit onderwerp.