Al 25 jaar is
An Broekmans zelfstandig als schoonheidsspecialiste en dat wordt dit weekend gevierd.
An zag in die 25 jaar haar job flink veranderen met trends die kwamen, die bleven en die gingen. En wist je dat
Paul Michiels van Soulsister An een handje hielp met mannen over de vloer te krijgen? An heeft in Paal een salon met twee meisjes in dienst. We blikken vandaag even terug op een droomjob voor vele meisjes.
"Het was ook voor mij een droomjob, als kind wilde ik die al doen. Ik heb eerste wel een heel andere richting gaan studeren. Ik studeerde aan het college van Beringen en ben nadien regentaat schoonheidsverzorging en haartooi gaan volgen in Gent. Mijn passie werd hier al snel duidelijk", vertelt An.
Na haar studies ging ze even lesgeven in Sint-Lutgarte in Beringen en om extra ervaring op te doen ging ze ook in Hasselt werken in een schoonheidsinstituut. Daar zijn de kriebels begonnen om zelfstandig te worden.
"En dan ben ik zonder dat mijn ouders het wisten een pand gaan zoeken. En zo ben ik dan in Paal begonnen. Ik zit hier nu al 25 jaar op de zelfde plaats. Het was in het begin heel klein, want ik woonde hier ook nog maar uiteindelijk heeft de zaak de hele ruimte ingepalmd", zegt An.
25 jaar geleden was het beroep van schoonheidsspecialiste anders dan nu?
"In die tijd moest je echt alles kunnen, zowel gelaat, handen, voeten, ontharing, het hele plaatje. De meeste salons hadden toen zelfs nog een zonnebank. Het publiek was eerder nog select en het ging om ontspanning. Daarom had ik ook nog een parfumerie erbij. En dan deed ik uit een visie dat ook mannen welkom moeten zijn, voor de meeste mannen was het schoonheidssalon nog een stapt te ver maar door de parfumerie zakte die drempelvrees wel", zegt An.
Hoe ziet je zaak er vandaag uit?
"De parfumerie is er nog altijd maar nu gaat het vooral om huidverbetering. Ik werk samen met het merk Babor. Die werken veel met natuurlijke producten. Het is een innovatief bedrijf dat de laatste nieuwste trends op de voet volgt en wij moeten als schoonheidsspecialiste wel constant opleidingen volgen. Ze staan erop dat we meegaan met de tijd. Er zijn jaarlijks verschillende cursussen. Daarnaast volg ik zelf ook nog de trends via het internet en volg ik nog eens extra cursussen. Altijd bijleren dus maar dat maakt het ook plezant. Ik denk dat het anders saai zou zijn geweest om 25 jaar hetzelfde te doen", zegt An.
Wat zijn de grootste veranderingen?
"Omdat de mensen zoveel werken, willen ze meer tijd voor zichzelf, ze willen me-time! Daarbij willen ze er ook graag goed uitzien. Huidverbetering is daarbij wel heel belangrijk, iedereen wil er graag jong blijven uitzien. We krijgen ook alle leeftijden over de vloer. Nu komen er zelfs al tieners over de vloer. Door hun ongezonde voeding, zien we vaak al huidproblemen. Iedereen wil er goed uitzien. En ook de mannen hebben hun weg gevonden. De grote ommekeer is er gekomen toen Paul Michiels van Soulsister op tv zei dat hij naar een schoonheidsspecialiste ging voor zijn gelaat en toen was er meteen een stormloop", zegt An.
Wat waren en zijn nu de trends?
"De gelnagels zijn echt wel een blijvende trend. Ik begon er 25 jaar geleden al mee en dat is nog altijd een succes.
Vandaag zien we veel opvallende wenkbrauwen en (valse) wimpers. Het aantal parfums dat nu op de markt is, is ook niet meer te volgen, je kan nu een hele supermarkt vullen", vertelt An nog.
Vandaag zien we een hele generatie Instagrammers die veel met hun uiterlijk bezig zijn.
"Die influencers zijn voor veel jongeren wel belangrijk, ze bekijken filmpjes op youtube en komen dan bij ons voor advies. Sociale media zijn nu zeker belangrijk", zegt An tot slot.