Garage Rabijns in Paal bestaat dit jaar 50 jaar. Al twee generaties voel je de passie voor techniek en auto's bij de familie Rabijns. De zaak werd gesticht door
André Rabijns in 1972.
"Pa zaliger kwam toen vanuit Overpelt naar Paal en huurde een garage met Nafta-tankstadion aan de Diestersesteenweg (nu Mega Mobility).
Hij werkte al een tijdje in de autobranche en droomde ervan om zelfstandig te worden. Toen de kans zich voordeed om de zaak in Paal te huren, waagde hij zijn kans. Eerst nog als bijberoep, ma deed het tankstation overdag, pa werkt nog in een sigarenfabriek en 's avonds dan in de garage. In het begin was dat dus alleen tankstation en atelier voor herstelling van auto's. Eind 1972 startte pa met het merk Lada. Dat was toen nog een onbekend merk in België. Het was een simpele en goedkope auto maar die sloeg toch wel aan", zegt Rudi Rabijns.
In 1988 verhuist Rabijns naar de Industrieweg in Paal. Zoon Rudi werkt ondertussen al mee in de zaak.
"Toen stapten we over naar merken Saab en Fiat. Saab hebben we nadien vervangen door Lancia omdat Saab niet samen meer met Fiat in één showroom wilde staan. Ondertussen is Lancia alleen nog actief in het thuisland Italië. Met Fiat hebben we een goed en ruim assortiment in huis, zowel personen- als bedrijfswagens. Onze ligging aan het Industrieterrein is zeker goed voor een groot pakket bedrijfswagens", zegt Rudi.
Garage Rabijns is ondertussen een begrip in Beringen maar ook in heel Vlaanderen kent men Rabijns.
"Dat hebben we te danken aan onze mobilhomes. We hebben heel veel klanten met mobilhomes, de meeste zijn trouwens van het merk Fiat.Voor technisch onderhoud moet je dus bij Fiat zijn. Dat is gegroeid door mond-tot-mondreclame en via mijn contacten als motorcrosser. Nu komen mensen vanuit heel Vlaanderen naar hier voor hun onderhoud. Ze maken er een daguitstap van. Ze nemen dan de fiets richting Paalse Plas of be-MINE. We hebben een heel trouw cliënteel. Dat maakt het plezant, we blijven heel familiaal".
Rudi stapte dus in de voetsporen van zijn vader en werkt nu met een team van zes elke dag enthousiast in de garage. In 2007 overlijdt André.
"Ik droomde als kind al om mee in de garage te werken, ik wilde zo snel mogelijk de vakschool verlaten om aan de slag te gaan. Op mijn veertiende kon ik zo op leercontract. Ik doe het werk nog altijd even graag. Ik sleutel trouwens nog altijd zelf aan auto's. Ik krijg ook heel veel voldoening van onze klanten".
De wereld van de auto's is volop in transitie.
"Momenteel is er geen voorraad van nieuwe auto's, onze toonzaal is zo goed als leeg, we vullen nu met tweedehandsauto's. De elektrische auto, tja, we moeten volgen hé. Ik denk wel niet dat het allemaal zo snel zal gaan. 2029 is niet haalbaar om volledig elektrisch te rijden", zegt Rudi tot slot.