Op
25 oktober 1967 werd in Balen de
PVBA Paviljoenbouw Mini-Flat opgericht. De onderneming legde zich aanvankelijk vooral toe op de bouw van houten chalets, zomer- en tuinhuizen en nadien op kant en klare woningen. Eind jaren '70 schakelde het bedrijf over op de bouw van houten veranda's en werd ook een nieuwe fabriek opgericht in
Beverlo. Vandaag bevindt zich daar het hoofdkantoor en de showroom van Miniflat.
1980 was een zwart jaar voor veel bedrijven en particulieren, door de oliecrisis en de economische crisis. Hierdoor kromp de markt van de tweede verblijven en de particuliere woningbouw ineen, maar voor Miniflat betekende dit een positieve wending. De verandamarkt bloeide open, inspelend op de nieuwe trend van renovatie en opwaardering van bestaande woningen.
Karel Dierick nam in 1979 de onderneming in handen en breidde ze geleidelijk uit met diverse dochtermaatschappijen, die in functie van de verandabouw opereerden, zoals A-Climaver in Zoersel, gespecialiseerd in zonwering, rolluiken en airco.
Sinds 2001 kan Miniflat een volledig gamma aan aluminium, stalen, glazen en houten veranda’s aanbieden. Van toen af bouwde Karel Dierick Miniflat uit tot de absolute nummer 1 in veranda's in België en tot een trendsettende marktleider in Europa. De firma telt 2 Belgische (Beverlo en Sint-Job-in-'t-Goor) en 3 internationale vestigingen in Nederland (Tilburg), Duitsland (Mülheim a/d Ruhr) en Luxemburg (Hamm).
Sedert 2001 is
Miniflat samen met Aldera BVBA en BV Veranda Nederland verenigd in één sterke industriële groep, de
NV Karel Dierick. De ondernemingen blijven op commercieel vlak onafhankelijk opereren.
Karel Dierick stichtte de
Nationale Federatie van Veranda Constructeurs (NFVC) in 1990 en bleef nadien meer dan 20 jaar voorzitter van deze vereniging, die als doel heeft kwaliteit en service te garanderen aan de klant en daarnaast ook de beroepsbelangen van de erkende constructeurs te verdedigen.
Hij is overigens ook uitgever van verschillende verandaboeken en van het informatieblad Verandakrant waarvan jaarlijks ruim 6 miljoen exemplaren in België verspreid werden.
In 2014 kwam de volgende generatie aan het roer.
Bert Dierick, zoon van en op dat moment al 10 jaar actief binnen het bedrijf, nam de volledige groep over van zijn vader en zijn zussen. Samen met een ervaren managementteam timmert hij met een eigen visie aan de toekomst en aan de verderzetting van dit succesverhaal.