Eind februari 2023 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met werken voor de realisatie van
spitsstroken op de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. AWV legt daarbij nieuwe pechhavens aan naast de snelweg en
vernieuwt de op- en afritten in Beringen (complex 26) en Tessenderlo (complex 25a). De spitsstroken verbeteren straks de doorstroming op de snelweg en helpen zo om de drukte door sluipverkeer op de gewestwegen in de omgeving te verminderen. Tegelijk treft AWV geluidsmilderende maatregelen. Het hele project neemt ongeveer een jaar in beslag, met enige hinder op de snelweg en omgeving. Vanaf januari zal er in de werkzone al bedrijvigheid zichtbaar zijn.
“De spitsstroken in beide richtingen moeten de doorstroming op de E313 verbeteren. Door voldoende capaciteit te voorzien tijdens de drukste momenten, pakken we de files aan en verminderen we het sluipverkeer op de secundaire wegen,” aldus Lydia Peeters, Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken.
“De eerste voorbereidende werken op het terrein zoals bomen rooien en lokaal verhardingen opbreken starten in januari, met beperkte verkeershinder. Vanaf eind februari tot de zomer werkt AWV aan op- en afritten en de aanleg van de pechhavens. Elke ± 500 meter komt er een pechhaven omdat de pechstroken zelf straks als dynamische spitsstroken worden gebruikt,” zegt minister Peeters.
Minderhinder-maatregelen: snelheidsbeperkingen en nachtwerk
Om de hinder te beperken, werkt de aannemer in fases en voert hij bepaalde werken 's nachts uit. Overdag blijft de volle capaciteit van de E313 beschikbaar. Eerst start hij in de rijrichting van Antwerpen, daarna wordt er gelijktijdig ook richting Lummen gewerkt. De hele periode van de werken geldt een snelheidsbeperking ter hoogte van de werfzone. De op- en afritten zullen tijdelijk verkort zijn, maar blijven doorgaans open op enkele weekends na. Omleiding is dan voorzien via een nabijgelegen complex.
Portieken voor dynamische infoborden
Om de nieuwe spitsstroken te signaleren aan de weggebruikers, plaatst AWV op 13 locaties tussen Beringen en Ham portieken met dynamische infoborden over de E313. Die portieken worden verankerd in betonnen funderingen in de midden- en zijberm. Vanaf half januari plaatst de aannemer die funderingsvoeten. Dit gebeurt vooraf om de portieken exact op te meten en ze tijdens de uitvoering van de andere werken op maat te produceren. Uiteindelijk worden de portieken op het einde van het project op hun plaats gezet.
Vernieuwde op- en afritten Beringen en Tessenderlo
Zowel aan het complex 26 Beringen als het complex 25a Tessenderlo zijn aanpassingen aan op- en afritten in beide rijrichtingen nodig. Dit om vlot en veilig aan te sluiten op de nieuwe verkeerssituatie van de spitsstroken. De op- en afritten blijven tijdens de werken open, uitgezonderd enkele weekends in het voorjaar 2023.
Fijne groeven in wegdek voor minder geluidshinder
“We treffen in deze zone tussen Beringen en Ham ook geluidsmilderende maatregelen. Omdat de E313 een belangrijke transportas is met veel zwaar verkeer bestaat het wegdek in deze zone uit beton. Op verschillende plaatsen gaat de aannemer fijne groeven in het beton frezen. Dankzij die groeven vermindert de wrijving van auto- en vrachtwagenbanden met het oppervlak en bijgevolg ook het rolgeluid. Dat levert een aanzienlijke geluidsreductie op”, besluit minister Peeters.