Eind februari 2023 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de
realisatie van spitsstroken op de bestaande pechstroken van de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. AWV legt nieuwe pechhavens aan naast de snelweg en vernieuwt de op- en afritten in Beringen (complex 26) en Tessenderlo (complex 25a). De 6 kilometer bjikomende spitsstroken in beide richtingen moeten de doorstroming verbeteren en files en sluipverkeer verminderen. Tegelijk treft AWV geluidsmilderende maatregelen. Het hele project neemt ongeveer 1 jaar in beslag. Ondertussen zijn de werken voor de plaatsing van de funderingsvoeten voor dynamische infoborden aan de gang op het stuk tussen Beringen en Ham in beide richtingen. Het verkeer moet vooral 's avonds en 's nachts op één rijstrook.
Daarnaast zijn ook aanpassingen nodig aan het op- en afrittencomplex 25a Tessenderlo en aan het complex 26 Beringen.
Om alle pechhavens te kunnen aanleggen is het noodzakelijk om de bestaande
geluidsschermen langs de E313 in Beringen ter hoogte van de Korkdriesstraat (kmpt 56.3) en daar tegenover ter hoogte van de Tervantstraat (kmpt 55.8) te verplaatsen. De geluidschermen worden plaatselijk over een afstand van enkele honderden meters zo'n 4 meter naar achteren geplaatst, richting de buitenkant van de snelweg.
Tussen de bestaande verharding en de brugpijler van de brug Beverlosesteenweg was er onvoldoende ruimte voor een spitsstrook en invoegstrook vanaf complex 26 richting Antwerpen. De invoegstrook vanaf complex 26 richting Antwerpen zal daarom rechts van de brugpijler van de brug Beverlosesteenweg moeten doorgaan. Hiervoor is een bijkomende verharding van 750 meter nodig vanaf de brugpijler. Meer info ook
via deze link.