Uit het
eindrapport van MIA (Mobiliteit Innovatief Aanpakken) blijkt dat deze vernieuwende aanpak veelbelovende resultaten toont voor de verbetering van de verkeersveiligheid en de (snellere) uitvoering van infrastructuurprojecten in Vlaanderen. Eén van de eerste MIA-projecten was de aanpak rond
Spectrumcollege campus Paal, Hand in Hand en de Buiteling in Paal. Daar werden eerst dronebeelden gemaakt en op basis daarvan werden de wegen aangepast.
“Uit het eindrapport is gebleken dat de inzet van drones en camera’s voor de proactieve detectie van verkeersknelpunten een significant potentieel biedt voor data-gedreven veiligheid. Het gebruik van raamcontracten en de delegatie van ontwerp- en vergunningsopmaak naar aannemers bevordert een snellere projectuitvoering. Een versterkte samenwerking tussen overheden, aannemers en burgers blijkt cruciaal voor succes. Participatieplatforms verhogen bovendien de betrokkenheid en efficiëntie. Aanpassingen in regelgeving en administratieve vereenvoudiging tot slot, zijn essentieel om structurele verbeteringen te bereiken en snellere realisatie van projecten te waarborgen. Het is steeds de bedoeling geweest om op basis van de evaluatie deze methodiek verder uit te rollen over gans Vlaanderen. Ik hoop dat mijn opvolger ermee aan de slag gaat. De verkeersveiligheid in het algemeen, en de bescherming van voetgangers en fietsers in het bijzonder, kunnen er alleen maar wel bij varen”, reageert uittredend
Vlaams minister Lydia Peeters die het project lanceerde in 2021.