In 2021 was
5,3% van de Vlaamse jongeren tussen 18 en 24 jaar een vroegtijdige schoolverlater. Het gaat om jongeren die geen diploma secundair onderwijs gehaald hebben en die ook geen opleiding volgen. In Beringen liggen die cijfers nog
wel een stuk hoger. En daar zijn verschillende verklaringen voor. "Het feit dat Beringen als regio gekend is voor het Duaal Leren (Spectrumcollege) en het buso VIBO Sint-Barbara maakt het interpreteren van de cijfers wat complexer. Maar we stellen gelukkig vast de cijfers in Beringen de laatste jaren wel dalen. In 2016 zaten we nog aan 14,9%, in 2020 zakte Beringen naar 11,4%. Uiteraard is dat nog altijd te hoog", zegt
schepen van Onderwijs An Moons.
Binnen Vlaanderen zijn er duidelijk verschillen tussen de regio’s. Het is algemeen bekend dat er in (grote) steden en in de Limburgse mijnstreek er meer vroegtijdige schoolverlaters zijn. Ook tussen de geslachten is er een groot verschil. Het aandeel vroegtijdige schoolverlaters lag ook in 2021 dubbel zo hoog bij mannen (7%) als bij vrouwen (3,5%).
Daarom start de Stad Beringen samen met de Provincie Limburg in september met het
project TALim.
TALim wil de hoge schooluitval tegengaan.
"Door tieners breed te laten kennismaken met alle mogelijke interessevelden en beroepen binnen TALim, kunnen we samen werk maken van deze cijfers. Zo gunnen we elke tiener om zijn haar talent te vinden en dit talent (later) te kunnen inzetten in de samenleving: een winst voor de samenleving én de tiener. TALim wil tieners stimuleren om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Wij baseren ons daarvoor op het model van TADA in Brussel en de Nederlandse IMC weekendscholen, waar cijfers o.a. aantonen dat het programma een grote impact heeft op vroegtijdige schoolverlaters. We focussen ons op tieners voor wie ons aanbod het grootste verschil maakt", zegt de organisatie die nu al actief is in Genk als pilootproject.
“Elke jongere die de school verlaat zonder diploma blijft er een te
veel. Bovendien ben ik bezorgd over de langetermijneffecten van de
coronacrisis en over de verslechterende economische situatie. Binnen
onderwijs blijven we daarom al het mogelijke doen om vroegtijdig
schoolverlaten te voorkomen. Er zijn ook extra middelen vrijgemaakt voor
volwassenenonderwijs, zodat er daar nog meer initiatieven kunnen komen
die specifiek gericht zijn op jongeren zonder diploma. Er zijn voor hen
aangepaste trajecten die alsnog naar een kwalificatie leiden”, zegt minister van Onderwijs Ben Weyts.