Deze ochtend deelden actievoerders van
PVDA Beringen appels uit aan de bezoekers van de Colruyt en het Woonhof in Beringen. Met een bijhorende petitie willen ze de
verkeersonveiligheid op de Koolmijnlaan in de kijker zetten.
"We informeren de mensen over onze actie door hen een appel aan te bieden om zich in vast te bijten zoals wij ons ook zullen vastbijten in het dossier van de Koolmijnlaan.
Uit de cijfers van 2015, 2014 en 2013 van het politieverslag blijkt dat de meeste ongevallen gebeuren op de Koolmijnlaan. Het dubbele ten aanzien van Beverlosesteenweg en Paalsesteenweg", legt
Dana De Cock uit.
"Ter hoogte van de kerk in Beringen-Mijn tot aan de lichten richting Beverlo willen we graag de snelheid beperkt zien tot 50km. Aangezien dit een gewestweg is willen we het stadsbestuur aanporren om dit aan te kaarten met het Vlaams Gewest', laat PVDA Beringen nog weten.
Schepen van verkeer Jean Vanhees erkent het probleem op die plaats.
"De Koolmijnlaan is inderdaad een van de grote knelpunten qua
verkeer in onze gemeente. En inderdaad is dat een gewestweg, waarvoor de stad
geen bevoegdheid heeft. Dat neemt niet weg dat we al geruime tijd met deze weg
begaan zijn. Jammer genoeg zijn er talrijke moeilijkheden die ons tot op heden
verhinderd hebben om tot heraanleg over te gaan. Zo is er op het gedeelte tussen
de rotonde aan het gemeentehuis en de Stationstraat de kwestie van de muren aan
weerszijden van de weg, die een verbreding onmogelijk maken. Dit weekend worden
de dode bomen op dat traject verwijderd. De rest moet echter behouden blijven,
waardoor het onmogelijk is de fietspaden op een veiliger manier afgescheiden van
de rijbaan aan te leggen", vertelt de schepen in een reactie.
"Vervolgens is er de kwestie van de rotonde aan het kruispunt
met de Beverlosesteenweg. Zoals bekend loopt daar een gerechtelijke procedure
i.v.m. een bezwaar tegen de geplande werken. Zolang men daarover geen uitspraak
heeft, kan er niet gewerkt worden. En zolang die rotonde niet kan aangelegd
worden,kunnen we ook geen verdere maatregelen nemen ter hoogte van de inritten
van de warenhuizen Colruyt en Woonhof. Op dat punt is de hinder het
grootst", vertelt Vanhees nog.
Een snelheidsbeperking op de Koolmijnlaan is al ter
sprake gekomen met contacten van de stad met het Vlaams gewest. En het aantal verkeersongevallen globaal in Beringen is de laatste jaren echter wel gedaald.
"Aangezien de
Koolmijnlaan een primaire weg is, wenst men niet aan de huidige snelheid te
raken. Wij denken wel aan een middenberm van de kerk tot aan de rotonde van de Palace,
die links indraaien naar de twee winkelparkings moet onmogelijk
maken", besluit de schepen.
Er werden deze ochtend 145 handtekeningen verzameld.
"De m
ensen waren enthousiast en dachten mee over oplossingen: stoplicht, eenrichtingsverkeer met rondpunt. We gaan zeker nog verder om meer handtekeningen te verzamelen", vertelt Dana De Cock nog.