De
nood aan digipunten is heel groot, dat blijkt uit de cijfers van Digipunt Beringen.
Sinds de opstart van de digipunten in april 2021 kreeg het team al meer dan
400 vragen.
In 2021 kwamen er 235 unieke bezoekers voor een eerste keer over de vloer bij een digipunt ,dat zijn gemiddeld 19 nieuwe bezoekers per maand. In 2022 bezochten 154 nieuwe bezoekers een digipunt, een gemiddelde van 15 nieuwe bezoekers per maand.
De stap naar een digipunt hangt vaak samen met een concrete digitale nood. Zo was er er de invoering en verplichting van het Covid Safe Ticket wat zorgde voor een piek in vragen rond installatie en gebruik van de app.
Ook over het gebruik van Itsme kregen de digipunten veel vragen.
Bij de de invoering van de energiepremies en de jobbonus was er een piek.
"Er zijn meer en meer loketten die sluiten, het aanmelden bij je eigen digitaal dossier via overheidswebsites wordt belangrijker.
Zo staan mensen aan te schuiven om te leren aanmelden met bankkaartlezer en itsme bij websites zoals Mijnburgerprofiel, Mijngezondheid.be, Tax-on-web",
vertelt Miet Vandebroek, projectcoördinator van de BuurtBar en Digipunten.
In elke deelgemeente is er ondertussen een vast digipunt, daarnaast kunnen de inwoners ook nog terecht in de rondtrekkende BuurtBar.
"Om en bij de helft van de bezoekers komt na een eerste bezoekje nog wel eens terug. Sommige senioren komen regelmatig oefenen en een babbeltje te doen – wat helemaal binnen de visie van Oasis vzw past: kansen creëren tot ontmoeten en verbinden", zegt Miet nog.