De
supermarktketen Albert Heijn ligt onder vuur voor hun actie 1+2 gratis. De
Beringse onderneemster Grete Remen nam vandaag de actie op de korrel in een opiniestuk in Het Belang van Limburg. 'Promoties als 1+2 gratis klinken goed, maar zullen een ongeziene en onwaardige prijzenoorlog met zich meebrengen die klimaat, mens en dier zal schaden.
We kunnen er niet omheen: ons consumptiegedrag heeft een enorme impact op onze leefomgeving. Ons favoriete gerecht mag dan nog wel tot de Vlaamse klassiekers behoren, de producten waarmee we koken zijn lang niet meer van eigen bodem. Liefst kopen we voedsel zo goedkoop mogelijk en in des te grote hoeveelheden zodat we als knaagdieren onze waren kunnen wegstoppen voor een koude winter. Waar we in de jaren 50 nog 30% van ons inkomen aan voedsel uitgaven, is dat momenteel 13%. Steeds minder geld spenderen aan steeds meer voedsel is de norm geworden", zegt Grete Remen.
En vandaag liet ook Unizo van zich horen.
Buurtsuper.be, een afdeling van Unizo heeft de economische inspectie gevraagd om de promotieactie te onderzoeken. Minister van consumentenzaken Kris Peeters reageerde ook al en liet weten dat verkopen met verlies verboden is. Volgens Albert Heijn is er geen vuiltje aan de lucht en is de actie volledig legaal. Maar één ding is zeker: er wordt al volop
gehamsterd in de winkels van Albert Heijn.