De winkeliers van de retailparken van Retail Estates zijn zich al een hele tijd aan het voorbereiden op de heropening op 11 mei. Ook bij
Be-MINE Boulevard in Beringen kijken ze halsreikend uit naar die heropening. Om het shoppen in alle veiligheid te laten verlopen, hebben ze de nodige maatregelen genomen wat betreft handgels, plexischermen aan de kassa’s en een beperking van het aantal klanten per vierkante meter.
Daarnaast heeft Retail Estates zelf geïnvesteerd in duidelijke
signalisatie op de parkings en vloerstickers waarbij de shoppers worden aangespoord om afstand te bewaren. Maar Retail Estates gaat nog een stapje verder in het
retailpark Be-MINE Boulevard: op drukke momenten wordt een
speakerdrone de lucht in gestuurd die bezoekers oproept om de nodige afstand van elkaar te houden. "Het zal de eerste speakerdrone zijn in België, en Retail Estates zal vervolgens evalueren of het een meerwaarde biedt. In het 70.000 m2 grote retailpark in het Nederlandse Heerlen werd zo’n speakerdrone overigens al met veel succes ingezet in overleg met lokale overheden", zegt CEO Jan De Nys.
De vraag blijft natuurlijk of er voldoende volk naar de winkels zal komen en hoeveel omzet ze zullen draaien.
"Dat kunnen we op dit moment onmogelijk inschatten. Wat wél zeker is, is dat de ketens die zich hebben aangepast aan het internet een streepje voor hebben. Zeker nu consumenten tijdens de lockdown (nog meer) gewoon zijn geworden aan online shoppen, moeten winkeliers nog een extra effort doen om interessant te blijven voor de consument. Om te concurreren met het internet, moeten ze uitpakken met kortingsacties, continu nieuwe producten in de rekken leggen en zichzelf blijven heruitvinden", zegt De Nys nog.
Intussen hebben ook 189 handelaars huuropschorting gevraagd, onder wie ook enkele multinationals die zelfs tot 6 maanden gratis huur eisen. De Nys wil zeker helpen waar mogelijk, maar wacht nog even af om concrete deals te sluiten.
“We gaan absoluut meer begrip tonen aan winkeliers die goed voorbereid zijn en na de heropening shoppers lokken met acties en kortingen, dan aan zij die gewoon de deuren openen en afwachten", zegt De Nys tot slot.