De opeenvolging van digitale revoluties en evoluties is niet te volgen. Wat vandaag als baanbrekend wordt beschouwd, is bij wijze van spreken morgen achterhaald. Digitale geletterdheid is de nieuwe norm. Daarom lanceerde minister De Croo tijdens het voorjaar in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting een oproep om digitale kloven te dichten, met focus op maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Het
Limburgs Instituut Maatschappelijk Opbouwwerk (RIMO Limburg) ging in overleg met de
stad Beringen en er werd besloten in te zetten op deze projectoproep. Het ingediende dossier werd goedgekeurd voor een bedrag van 56.000 euro.
“Inzetten op digitalisering en het verkleinen van de kloof is belangrijk voor ons als stad. In de toekomst zullen immers negen op de tien jobs digitale vaardigheden vereisen. Met dit project willen we kinderen en jongeren de kans geven om hun technologische en wetenschappelijke talenten te ontdekken. Met een divers aanbod willen we boeiende ervaringen aanbieden die zin geven in meer. Zoals een opleiding in die richting bijvoorbeeld. We zijn dan ook zeer tevreden dat de Federale Overheid middelen heeft vrijgemaakt", zegt
schepen Thomas Vints."De stad Beringen doet dit niet alleen. We zijn erin geslaagd verschillende partners te betrekken in dit project en hiervoor naar Beringen te halen. Zo trekt hogeschool PXL met Robots on the road naar Beringen en zullen ze in kwetsbare wijken LEGO-workshops aanbieden. Tijdens de herfstvakantie zal de Techniek- en Wetenschapsacademie activiteiten aanbieden en met Villa Basta hebben we een creatieve partner gevonden om met jongeren aan de slag te gaan met video en beeld", zegt
Jade Budeners, projectmedewerker RIMO.Technologie wordt alsmaar belangrijker. Onze bedrijven zoeken technische talenten en onze economie vraagt naar ingenieurs en technici. Toch zien we dat weinig jongeren bewust kiezen voor wetenschappelijke of technlogische richtingen.
“Met dit proefproject willen we
experimenteren wat werkt en wat niet. Ik geloof dat we als stad een verschil kunnen maken. Met het aanbod dat komende weken en maanden op het programma staat willen we kinderen en jongeren onderdompelen in meerdere digitale baden en hun hopelijk goesting doen krijgen in meer,” besluit schepen Thomas Vints.