Dat is de verrassende conclusie van het project '
Naar de kern', een initiatief van
Unizo, de provincie Limburg en de stad Beringen. Bedoeling van het project is om de leegstand aan te pakken en nieuwe activiteiten aan te trekken met plaats voor horeca, wonen, ambachten, cultuur en ontspanning. Daarvoor ging een groep experten op zoek naar het DNA van de stad. De Beringenaar is niet per se trots op zijn stad als geheel, maar wel op de unieke delen ervan. De vier deelgemeenten hebben elk hun eigenheid en identiteit. Tijdens de brainstormsessies kwamen de afgelopen maanden enkele ideeën opborrelen. Misschien heeft Beringen wel potentieel als heuse ‘bike city’? En waarom op de Sinte-Lutgartsite, vlakbij het handelscentrum, geen nieuw gemeenschapsgevoel creëren, op een plek die van iedereen is, waar altijd iets te beleven is, waar startende ondernemers, jongeren en creatievelingen hun ding kunnen doen? In september zal het eindrapport voorgesteld worden waarbij de beleidsvoerders aan de slag kunnen gaan.