Telenet stopt in de loop van 2020 met het
analoge radio- en televisiesignaal op zijn kabel. Hiermee wordt er ruimte vrijgemaakt op de kabel voor het steeds toenemende digitale verkeer. Voor de betrokken klanten biedt het bedrijf een technische oplossing: een groot deel van de analoge televisiekijkers kan zijn vertrouwde zenders blijven bekijken door de instellingen van hun televisietoestel eenmalig aan te passen. Telenet begint nu al met communicatie om zeker te zijn dat iedereen mee is.
Onder de noemer ‘De Signaal Switch’ bundelt het alle informatie voor klanten via brieven, mails en een website. De stopzetting van analoge televisie start in het najaar 2020 en zal gefaseerd gebeuren, tot eind 2021. Het signaal voor analoge radio via de kabel wordt, eveneens in fases, stopgezet vanaf 10 februari 2020.
Telenet zal het afschakelen van het analoge radio- en tv-signaal zorgvuldig testen. Daarvoor werden twee netwerkregio’s gekozen rond
Beringen en Lochristi. Deze klanten ontvangen vanaf morgen communicatie over het stopzetten van analoge radio via de kabel. Vanaf midden november wordt dat signaal voor die regio stopgezet. Dezelfde klanten zullen ook al alle communicatie over het stopzetten van het analoge televisiesignaal ontvangen vanaf midden december. Na begin maart 2020 wordt het analoge televisiesignaal daar stopgezet. Uit de tests wil Telenet leren of en hoe het zijn proces kan optimaliseren en of de communicatie en oplossingen voor klanten moeten aangepast worden.
Jeroen Bronselaer, marketing verantwoordelijke bij Telenet: “Toen in 2005 interactieve digitale televisie werd geïntroduceerd in België hebben we bewust gekozen om het analoge kabeltelevisie- en radioaanbod zo lang mogelijk te blijven aanbieden. Bijna 15 jaar na de introductie van digitale televisie is de tijd gekomen om een Signaal Switch te doen en het analoge radio- en televisiesignaal niet meer te verdelen vanaf volgend jaar. Onze kabel moet mee met zijn tijd. Wij realiseren ons dat het overschakelen naar een ander televisiesignaal voor een aantal klanten niet even gemakkelijk zal zijn. We gingen ook niet over één nacht ijs en hebben gekeken naar verschillende oplossingen en alternatieven die we onze klanten kunnen aanbieden. We willen absoluut onze verantwoordelijkheid nemen en we engageren ons om alle klanten maximaal te helpen bij deze overstap”.