Vanaf volgend schooljaar (2020-2021) wordt de leerplichtleeftijd verlaagd van 6 naar 5 jaar. V
laams minister van Onderwijs Ben Weyts grijpt de wijziging aan om te verhinderen dat kinderen moeten starten aan de lagere school met een taalachterstand. In de 3de kleuterklas zal rond november een taalscreening afgenomen worden. Kinderen met taalachterstand moeten dan in de rest van het jaar bijgewerkt worden. Blijkt de achterstand op het einde van het jaar alsnog te groot, dan kan de klassenraad beslissen dat het jaar moet worden overgedaan. Indien ouders dat advies naast zich neerleggen, dan moet de leerling in het 1ste leerjaar een taalbadklas of een volwaardig alternatief volgen. Dit alles heeft Weyts vastgelegd in het nieuwe Onderwijsdecreet, dat de Vlaamse Regering goedgekeurd heeft. “We moeten absoluut vermijden dat kinderen met een achterstand beginnen aan het 1ste leerjaar”, zegt Weyts. “En dus moeten we kordater optreden. Wie een taalachterstand heeft, loopt vaak ook achterstand op in andere vakken. Gelijke kansen zijn onmogelijk als je ongelijk aan de start komt”. Voor de taalbadklassen en de andere taalintegratietrajecten worden extra miljoenen vrijgemaakt.
In Beringen wordt al jaren ingezet om die taalachterstand weg te werken. Er zijn tientallen initiatieven rond taal.
"Er is de werking van Kind en Taal, in de kinderopvang wordt aandacht besteed aan taalstimulering, we hebben Boekstart waar gezinnen via Kind en Gezin leesboekjes krijgen en Boekje Milan in een project waar alle gezinnen een leesboekje krijgen", zegt
schepen van onderwijs An Moons.
Ook in de basis- en middelbare scholen zijn er nog tal van projecten.
"Denken we maar aan Het Centrum voor Taal & Onderwijs dat onze scholen ondersteunt. Ook onze dienst samenleven en de bibliotheek werken actief mee. Wie kent er niet het voorleesuurtjes in de bib van Beringen? Daarnaast hebben we ook nog onze taal- en rekenbaden, taalkampen en een taalproject jeugdwelzijnswerk in kwetsbare buurten", zegt
schepen Hilal Yalçin nog.
"Samen met basiseducatie zijn er initiatieven waarbij de ouders Nederlands leren aan de hand van de thema’s die op school aan bod komen. Na de Paasvakantie willen we hiervoor een nieuw traject starten in samenwerking met de Brede school. Het is de bedoeling dat ouders les kunnen volgen terwijl de kinderen deelnemen aan het aanbod van de brede school", besluit schepen van An Moons nog.