Limburg krijgt een tweede Talentcenter. Na het succes in Hasselt volgt nu Genk.
Leerlingen tussen 12 en 14 jaar komen in klasverband naar zo’n Talentcenter en voeren er verschillende testen en proefjes uit die ontwikkeld werden door de Universiteit Gent. Het gaat bijvoorbeeld om een VR-spel dat ruimtelijk inzicht test, motorische en motivatietests en om cognitieve taal- en rekentesten. De leerlingen krijgen na afloop een gepersonaliseerd talentenrapport met daarin vrijblijvend de mogelijke studierichtingen die aansluiten bij hun interesses en talenten. Op deze manier krijgen ze wetenschappelijk onderbouwd studiekeuzeadvies waardoor ze meer geloof krijgen in hun eigen talenten en dus ongeacht sociale achtergrond en afkomst een positieve onderwijskeuze maken voor de toekomst.
Dit jaar opent in Genk dus een tweede centrum.
Ook in Beringen zou zo’n Talencenter welkom zijn want voor Beringse leerlingen van Spectrumcollege is verplaatsing naar Hasselt of Genk niet haalbaar.
“Mocht het vervoer praktisch te regelen zijn aan een minimum kost dan zouden we meteen het Talentcentrum aan onze tweedejaars leerlingen willen voorstellen. Hélaas met het aantal klassen en het prijskaartje voor het busvervoer ligt een bezoek momenteel niet voor de hand”, zegt directeur Peter Bogaerts van Spectrumcollege campus Beringen Middenschool.
Scholen, Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) en leerkrachten doen al veel inspanningen om leerlingen goed te oriënteren. In de praktijk lukt dat echter niet altijd meteen goed.
Elk jaar veranderen 18.000 leerlingen van richting omdat de oorspronkelijke keuze toch niet de juiste bleek. In de helft van de gevallen verandert de leerling van ASO naar TSO of BSO.
Een latere overstap baadt al te vaak in een negatieve sfeer: leerlingen krijgen de indruk dat ze gefaald hebben, en worden sneller schoolmoe. Op die manier gaat talent verloren. (foto VOKA)