Voor de leerlingen is maandag 2 september weer een speciale dag maar ook voor leerkrachten is het bijzonder om terug naar school te komen. De
leerkrachten van Spectrumcollege hebben zich deze week al goed voorbereid. Eerder kon je al lezen over het bootcamp voor starters.
"We blijven uiteraard ook investeren in leerkrachten die al langer in dienst zijn. We verwachten dat ze twee bijscholingen per jaar volgen. Ze volgen één interne vorming, die kan bijvoorbeeld over de planner van Smartschool gaan of over de verrijkingsklas voor cognitief sterk functionerende leerlingen. Daarnaast werken we ook samen met hogescholen en externe partners om vorming op maat te voorzien", zegt Eva Kuijpers, coördinerend directeur van Spectrumcollege.
De Bounce-opleiding wordt momenteel voor de derde keer in onze school gegeven dankzij onze samenwerking met
Stad Beringen en Arktos in het LINK project. In dat project werken we multidisciplinair (stad, onderwijs, welzijn, politie) samen met collega’s uit Beringen, Ham, Tessenderlo, initieel gesubsidieerd door de Vlaamse overheid om polarisering en radicalisering bij jongeren te onderzoeken en te voorkomen.
"Eén van de belangrijkste acties in dat project draait om veerkracht en verbinding. In de Bounce opleiding worden leerkrachten, leerlingbegeleiders en opvoeders getraind om de veerkracht van jongeren te versterken en hun kritisch denken te stimuleren".
Bounce focust op de vroegtijdige preventie van risicogedrag in brede zin. Dit betekent dat Bounce niet focust op één problematiek. Bounce wil preventief werken op diverse mogelijke risico’s en problematieken: daderschap of slachtofferschap van agressie en pesten, demotivatie, spijbelgedrag en schooluitval, middelenmisbruik en verslaving, of criminaliteit of depressie. En vooral: in tegenstelling tot wat verwacht kan worden, staan bij Bounce deze risico’s niet centraal. Omdat we ons op vroegtijdige, ruime en positieve preventie richten, is het veel interessanter om ons te concentreren op het versterken van beschermende factoren.
Een positieve blik
"Het is belangrijk om met een positieve blik naar jongeren te kijken. Een positieve kijk is de basis voor het opbouwen van een goede relatie met hen. Thema’s zoals identiteit, meningen, idealen, uitdagende situaties, diversiteit, enzovoort worden benaderd als positieve zaken. Met ‘positief’ bedoelen we dat we met de deelnemers aan de slag gaan op het niveau van sterktes: hun kwaliteiten en sterktes vormen de basis voor het verdere werk.
De sessies geven leerkrachten de nodige handvatten om dit aan te pakken, zoals geweldloze communicatie, werken in verschillende communicatie-lagen en de waarderende benadering".