Op de eerste schooldag konden we al melden dat de
bouwopleidingen bij Spectrumcollege Beringen in de lift zitten. Vandaag gaan we daar wat dieper op in. De Bouwunie toonde zich recent tevreden omdat het aantal leerlingen in de Vlaamse bouwopleidingen opnieuw gestegen is tot het niveau van vijf jaar geleden. Tom Vranken, Technisch Adviseur Bouw van het Spectrumcollege: “We mogen gerust zeggen dat wij het veel beter gedaan hebben. Het Spectrumcollege heeft een indrukwekkende groei doorgemaakt in de doorstromingsrichtingen, met een toename van 9 naar 47 leerlingen, waarvan 8 meisjes. Dit toont de enorme aantrekkingskracht van deze richtingen! Bovendien zijn we van 2019 tot 2024 bijna verdubbeld in onze arbeidsfinaliteit: van 45 naar 81 leerlingen.”
Werkplekleren
“Er is niet één allesbepalende factor die voor deze stijging gezorgd heeft”, vervolgt Tom Vranken. “Als ik er toch één uit moet halen, dan is het onze hedendaagse manier van lesgeven. Werkplekleren staat bij ons centraal in onze richtingen met arbeidsfinaliteit. Al vijftien jaar bouwen onze vijfde- en zesdejaars bijvoorbeeld twee complete huizen per schooljaar. Hierbij voeren ze de volledige ruwbouw uit: van het leggen van de vloerplaat en het metselwerk tot de isolatie, rioleringsaansluitingen en betonwerken. Onze leerlingen nemen dit allemaal voor hun rekening. De vijfdejaars werken hieraan op maandag en dinsdag, terwijl de zesdejaars op donderdag en vrijdag aan de slag gaan. Dit hands-on leren vormt een essentieel onderdeel van hun opleiding en bereidt hen optimaal voor op de praktijk.
Arbeidsfinaliteit en doorstroming
"Dit biedt onze jongeren een enorme meerwaarde: ze steken graag de handen uit de mouwen en ervaren wat het beroep inhoudt. 's Ochtends komen ze naar school, waarna we hen met een busje naar de werf brengen. Het echte werk!... maar let wel: het blijft een leeromgeving. Er is altijd een leerkracht aanwezig, samen met een ploegbaas van onze partner, bouwbedrijf AVL. Voorafgaand aan het werk krijgen onze leerlingen een opleiding in stellingbouw en ondergaan ze een medische keuring. Op de werf worden ze voortdurend goed begeleid, zodat ze veilig en effectief kunnen leren. Die hedendaagse aanpak passen we ook toe in onze doorstromingsrichtingen. De leerlingen ervaren daar dat de bouwsector zeer breed is: het gaat bijvoorbeeld van het ontwerp, de interieurvormgeving, en de sterkteberekeningen tot de bakstenen.
We werken zeer proefondervindelijk. De leerlingen maken bij betonstudie kubussen beton van verschillende samenstellingen cement, zand, water en kiezel. Daarna stellen ze die zelf op de proef in de drukbank die we hier in huis hebben. Ze zien wanneer de verschillende mengsels kapot springen ervaren zo de verschillen in sterkte. We vinden het vooral cruciaal om deze jonge mensen te prikkelen op sterk wetenschappelijk niveau, zodat ze een mooi venster hebben op de verdere studies. We hebben het dan over sterkteberekeningen, interpretatie van grondproeven inzake stabiliteit, de berekening van de energieprestaties, vochtmanagement, akoestiek, electromagnetisme, enzovoort. De bouwsector is een bijzonder boeiende en veelzijdige sector".
Meisjes
"We zien dat er zich steeds meer meisjes inschrijven: dit schooljaar zijn 8 van de 18 leerlingen in het derde jaar bouwwetenschappen meisjes. We merken de tendens op dat steeds meer vrouwen hun weg vinden, ook naar leidinggevende functies in de bouw. We zijn er erg trots dat we deze omslag in mindset ook in onze opleiding bouwwetenschappen hebben kunnen doorzetten. We geven deze tendens dus mee vorm bij ons op school.
De groei van ons leerlingenbestand heeft geleid tot een versterking en verjonging van ons team. We hebben nieuwe, dynamische krachten aangetrokken die niet alleen beschikken over up-to-date vakkennis, maar ook over de digitale vaardigheden die tegenwoordig onmisbaar zijn in het onderwijs. Zo kunnen we nu bijvoorbeeld tekeningen en berekeningen van bouwmaterialen volledig digitaal uitvoeren, wat ons onderwijs naar een hoger niveau tilt. Heel fijn dus dat we net een jonge architecte met een master in onderwijskunde konden aanwerven! Haar expertise draagt bij aan de verdere inhoudelijke en pedagogische versterking van onze bouwopleidingen, waardoor we onze leerlingen nog beter kunnen voorbereiden op de toekomst.
Last but not least: we namen deel aan de prestigieuze Bouwschoolaward. Hoewel we de hoofdprijs niet hebben gewonnen, behoren we wel tot de top vijf scholen. Het slotevent in Gent, waar we met onze leerlingen aanwezig waren, was een geweldige ervaring. Voor onze leerlingen was het een onvergetelijk moment en het heeft het enthousiasme, zowel bij hen als bij onze leerkrachten, enorm vergroot. We zijn vastberaden om volgend jaar opnieuw mee te doen en nog sterker terug te komen!”
Conclusie
Eva Kuijpers, algemeen coördinerend directeur, besluit: “De groei en ontwikkeling van de bouwopleidingen op het Spectrumcollege zijn het resultaat van een volgehouden en doordacht beleid. De indrukwekkende stijging van het aantal leerlingen, de versterking van het team met jonge, deskundige krachten, en de blijvende focus op innovatie en praktijkgericht onderwijs laten zien dat we op de juiste weg zijn. De deelname aan de Bouwschoolaward en het behalen van een plaats in de top vijf bevestigt onze inspanningen en motiveert ons om in de toekomst nog beter te presteren. Met een sterk team dat vastberaden is om te blijven groeien, kijken we vol vertrouwen uit naar wat de komende jaren zullen brengen. Het Spectrumcollege blijft bouwen aan een solide toekomst voor al zijn leerlingen.”