Het katholieke onderwijs begint aan een denkoefening om het onderwijs te hertekenen. Voor
Bouwunie reden genoeg om het sectorale idee van zogenaamde
‘superbouwscholen’ nog eens op tafel te leggen. “We zitten met de sector met een serieus imagoprobleem. Te weinig kinderen en hun ouders kiezen bewust voor een bouwopleiding. Nog te vaak belanden jongeren daar na een het bekende watervalsysteem”, zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.
Om het tij te keren en van bouwonderwijs opnieuw een positieve keuze te maken, pleit de bouworganisatie voor minder, maar wel gespecialiseerde bouwscholen. Bouwunie vergelijkt de superbouwscholen met kokscholen en topsportscholen.
“Wil je kind kok worden of blinkt het uit in een sport, dan is het de normaalste zaak van de wereld dat je dat kind naar één van de gespecialiseerde scholen stuurt. Desnoods op internaat. Iedereen wil het beste voor zijn kind. Voor bouwopleidingen willen we datzelfde effect creëren. Wil je kind naar de bouw, dan zou het naar een gespecialiseerde school moeten gaan om in het beroepsleven de beste kansen te krijgen”, aldus Waeytens.
Volgens Bouwunie levert het systeem van superbouwscholen alleen maar win’s op. De scholen en leerlingen in kwestie krijgen meer middelen om te investeren in hedendaagse infrastructuur, je kan het lerarentekort opvangen, de leerling krijgt de beste opleiding én het imago van de bouwsector verbetert. En als afgestudeerde sta je in dat geval ook hoog aangeschreven bij werkgevers.
Voor Erik Vranken, directeur in het Spectrumcollege Beringen, is de zaak veel genuanceerder.
"Sinds enkele jaren stijgt het aantal leerlingen in de voltijdse bouwopleidingen van het Spectrumcollege. Vooral de leerlingaantallen in de A-finaliteit stegen sterk. Het leerlingenaantal in onze duale opleiding volgt deze trend op dit moment nog niet.
Daarnaast werd er een nieuwe bouwopleiding opgericht die voorbereidt op het verder studeren in bouwgerichte opleidingen. De stijging van de leerlingenaantallen startte bijna simultaan met het samenkomen van de 3 scholen op een nieuwe scholencampus. Het is opmerkelijk hoe deze nieuwe setting drempelverlagend werkte voor onze bouwopleidingen. Het verschil ten opzichte van de vroegere setting waarbij je enkel bouw kon studeren in de "vakschool" is duidelijk. Je kan jezelf dus afvragen of teruggaan naar aparte bouwscholen wel het gewenste effect zou hebben. Daarnaast zijn leerlingen op die leeftijd niet zo mobiel en zitten verre verplaatsingen er dus vaak niet in.
Uiteraard zorgen meer middelen voor meer resultaten. Een net praktijklokaal dat voldoet aan hedendaagse normen of het kwalitatief ondersteunen van bouwleerkrachten dragen bij aan een verbeterd bouwonderwijs. Meer middelen voor het bouwonderwijs zullen dus resultaten opleveren".
Meer middelen
"Wanneer blijkt dat het centraliseren van bouwscholen leidt naar meer middelen kan misschien beter de oefening worden gemaakt of er op dit moment wel voldoende middelen zijn? Het reduceren van bouwopleidingen met als doel enerzijds kwalitatiever onderwijs te creëren en anderzijds meer leerlingen te bereiken roept ook bedenkingen op. Zeker wanneer we vandaag het aantal bestaande ruwbouwopleidingen in het secundair onderwijs in Limburg in acht nemen.
Het verbeteren van het imago van de bouwsector maar ook het aantrekken van meer leerlingen in bouwopleidingen moet zeker ernstig genomen worden. Iedere bouwopleiding moet daarvoor kritisch naar zichzelf kijken en de handschoen opnemen. Er ligt dan ook nog een grote verbetermarge in de manier waarop er met bedrijven kan worden samengewerkt. Anderzijds zouden bouwopleidingen meer ondersteund kunnen worden in de manier waarop zij hun richting promoten. Ook de instroom van nieuwe bouwgeschoolde leerkrachten kan verbeterd worden. Overtuig afgestudeerden in het hoger of universitair onderwijs om leerkracht te worden. Begeleid deze personen in het verwerven van praktijkvaardigheden. Momenteel is er haast geen doorstroom van professionele bachelors naar het bouwonderwijs. Er zijn dus nog acties die kunnen bijdragen aan een toename in de leerlingenaantallen in het bouwonderwijs. Of die moeten gezocht worden bij gespecialiseerde bouwscholen is nog maar de vraag", zegt
Erik Vranken, directeur Spectrumcollege Beringen.