Met het
nieuwe schooljaar in het verschiet liggen de winkels weer vol schoolspullen. Desondanks is de aanschaf van een nieuwe schooltas, pennenzak of turnschoenen niet voor iedereen vanzelfsprekend, zo blijkt uit recent onderzoek van modeketen Bristol.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat
3 op de 10 kinderen (29%) in te kleine schoenen naar school gaan. Bovendien geven bijna 6 op de 10 ouders (59%) aan in september extra op de uitgaven te moeten letten om schoolbenodigdheden te kunnen kopen.
Bijna 1 op de 5 ouders bevestigen in het onderzoek dat hun kind om die reden gepest of uitgelachen werd op school. Bij gezinnen die een minder groot gezinsinkomen hebben, komt dit significant vaker voor.
Om de kosten te drukken, kijken ouders vaak naar de mogelijkheid om schoenen onderling door te geven. Zo geeft de helft van de ouders aan dat het niet ongebruikelijk is dat hun kinderen de oude schoenen van hun grotere broer of zus overnemen, terwijl bijna 4 op de 10 ouders (37%) aangeven ook schoenen van een kind buiten het gezin over te nemen. 41% wacht met het kopen van kinderschoenen tot deze in de uitverkoop gaan, om zo geld te besparen. Tot slot geeft 60% aan schoenen voor hun kinderen te kopen op de groei, waarna de extra ruimte in de schoenen wordt gecompenseerd met dikke sokken of een extra zooltje.
Bristol en Stichting Pelicano laten de moed niet in de schoenen zakken.
Het onderzoek geeft aan dat 75% van de ouders kinderarmoede een gigantisch probleem vindt in België. Jammer genoeg wordt er nog altijd te weinig aandacht aan besteed. Daarom slaan Belgisch familiebedrijf Bristol en Stichting Pelicano de handen in elkaar om gezinnen die het financieel moeilijk hebben dit schooljaar een financieel én mentaal duwtje in de rug te geven met hun ‘In my shoes’-campagne.
De campagne start op 26 augustus en Bristol zal voor elk paar leren kinderschoenen dat ze verkopen tijdens de campagneperiode, 5 euro aan Stichting Pelicano schenken, om zo gezinnen die moeite hebben om rond te komen te steunen.
Daarnaast werden er ook pakkende getuigenissen verzameld van mensen die met armoede te kampen hebben om zo ook een stem te geven aan een probleem dat maar al te vaak achter gesloten deuren blijft.
Stichting Pelicano zet zich in voor de bestrijding van kinderarmoede in België door haar Pelicano-kinderen, via zorgpartners, financieel bij te staan tot op het ogenblik dat ze op de arbeidsmarkt terechtkomen. (foto Bristol)