Zeker
één op de vijf bruggen in Vlaanderen en Brussel, die in beheer zijn van het gewest, is in slechte tot zeer slechte staat. Dat blijkt uit onderzoek van
VRT NWS, aangevuld door een parlementaire bevraging van Groen. Deze bruggen zouden op korte termijn gerenoveerd moeten worden, of extra gecontroleerd moeten worden. Maar dat blijft vaak uit: sommige bruggen staan al meer dan 20 jaar op de lijst van zogenoemde "prioritaire kunstwerken".
Goed nieuws is er wel voor Beringen. Hier worden dit jaar nog de b
ruggen van de Beverlosesteenweg en van de Rijsselstraat gerenoveerd. Tijdens de uitvoering hiervan zal steeds één van de twee bruggen volledig open blijven voor alle verkeer. De andere brug, waaraan dan wordt gewerkt, is ook voor het merendeel van de tijd toegankelijk, hetzij met beurtelings verkeer. Slechts tijdens enkele weekends kan er een brug worden afgesloten.
De werken gebeuren samen met de renovatie van een deel van de snelweg. Vanaf het complex Beringen in de richting van Antwerpen wordt de snelweg in beide rijrichtingen vernieuwd over een afstand van ongeveer 2,3 kilometer. Plaatselijk worden ook extra pechhavens voorzien, om eventueel op termijn gebruik te maken van de pechstrook als dynamische spitsstrook. De Vlaamse Overheid investeert hiervoor 13,25 miljoen euro.
Zoals bekend werkt de
Vlaamse Waterweg aan twee nieuwe bruggen over het Albertkanaal. De voorbereidende werken in Tervant en Beringen zijn hiervoor al aan de gang.
En ook aan de spoorwegbruggen zal gewerkt worden in Beringen.
"Voor wat de bruggen over de spoorweg betreft is er een planning in de maak bij Infrabel om die allemaal te vervangen, behalve de fietsersbrug in de Steenstortstraat richting Be-Mine. Deze vervanging kadert in de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hasselt. Gebleken is dat de bruggen in de
Stationsstraat, de Zandstraat en de Koerselsesteenweg niet hoog genoeg zijn om de bovenleiding voor de elektrificatie door te laten. Op die drie plaatsen komen de volgende jaren nieuwe verhoogde bruggen", zegt schepen Jean Vanhees nog.