Be-MINE heeft een verkavelingsvergunning verkregen voor het
Houtpak. Dat was een lange weg maar
Karolien Sas, directeur van be-MINE, reageert tevreden.
"We hebben er tussen april 2022 en maart 2023 een intens traject opzitten, schouder aan schouder met de stad en haar kwaliteitskamer. Hierbij zijn er talrijke infomomenten en buurtbabbels geweest voor de buurt, hebben we geluisterd naar de bezorgdheden, en hebben we getracht hier maximaal gevolg aan te geven.
Deze inzichten en wijzigingen hebben geleid tot een volledig vernieuwd dossier dat uitgebreid toegelicht werd aan de buurt en uiteindelijk ingediend is in maart 2023. Voor zowel het dossier als voor het gelopen traject hebben we overigens pluimen gekregen van onder andere de Kwaliteitskamer, Gecoro en de kritische Provinciale Omgevingsvergunningscommissie", vertelt Sas.
Toch is het buurtcomité niet tevreden, ook al omdat in een krantenartikel van HBVL stond dat de buurt tevreden is met het plan en dat ze geen bezwaar meer hebben aangetekend.
"Maar dat is niet waar", laat het buurtcomité weten.
"Er werd geen beroep aangetekend omdat dat een zeer technische procedure is die men niet kan opstarten zonder er een in de betreffende materie gespecialiseerde advocaat op te zetten en dat budget hebben we als buurt niet", zegt
Jean-Pierre Vanlook namens de buurt.
De bezwaren heeft de buurt overgemaakt aan be-MINE.
"Het grootste bezwaar blijft het aantal woningen, dat is nog altijd te groot. Ook krijgen we het tuinwijkgevoel niet in dit plan.
Er wordt geschermd met ‘wonen aan het park’, maar qua ruimtelijke ordening en ruimtelijkheid is er geen harmonie met de cité.
Ook de bezorgheden over de mobiliteit blijven.
Het kruispunt Stationsstraat-Koolmijnlaan is tijdens een aantal dagdelen nu al verzadigd en zal nog drukker worden. Verkeerslichten of het rechts-in-rechts-uit-principe zullen daar slechts minimaal aan verhelpen.
Ook de rotonde aan de Mijnschoolstraat is meermaals per dag verzadigd. Houtpark 2.1 en de toeristische ontwikkeling van de mijnterreinen zullen het verkeer nog doen toenemen.
Het kruispunt Laan op Vurten-Stationsstraat is nu al gevaarlijk: meer verkeer t.g.v. de nieuwe brug, schoolgaande jeugd, fietsers op weg van en naar het fietspad, etc. De nieuwe bewoning zal gegarandeerd een toename van het verkeer veroorzaken. Dat zal het kruispunt nog meer belasten", zegt Vanlook nog.
De uitbouw van het Houtpark zal in vijf fases van telkens 2,5 jaar gebeuren. Aanpassingen in de tijd blijven mogelijk.
"Voor iedere fase zal een afzonderlijke bouwvergunning gevraagd worden, zowel voor park, wegenis als architectuur. Voor fase 1 gaan we hier nu mee aan de slag, op gepaste momenten zullen we de buurt hierover informeren. Hierbij zullen we steeds de gemaakte opmerkingen in acht nemen en hier maximaal rekening mee houden", zegt Sas tot slot. .