Buitengewoon secundair onderwijs VIBO Sint-Barbara in Beringen
kampt al langer met capaciteitsproblemen en wachtlijsten. Om hieraan
tegemoet te komen, stelt de stad vanaf september het buurthuis in de Waterstraat
ter beschikking van de school. Het buurthuis ligt op wandelafstand van
de campus en wordt vanaf nu beschouwd als een extra klaslokaal. Op die
manier krijgt de school meer ruimte om leerlingen te plaatsen en wordt
het capaciteitsprobleem aanzienlijk verlicht.
Het buitengewoon onderwijs kreunt al jaren onder een tekort aan
plaatsen.
Schepen van Onderwijs Ann-Sofie Vanoverstijns: “Kinderen die net iets meer zorg en tijd nodig hebben, hebben evenveel recht op onderwijs dicht bij huis. Vandaag is dat vaak niet het geval en komen ze op een wachtlijst terecht waardoor ze een grote achterstand oplopen. Het is absurd dat net deze leerlingen in de kou blijven staan. Met dit initiatief willen we laten zien dat we als stad niemand links laten liggen. Door het buurthuis open te stellen, reiken we onze hand uit en willen we deel van de oplossing zijn. We zijn dan ook blij om te horen dat het nieuwe klaslokaal goed wordt onthaald door de leerlingen.”
De ingebruikname van het buurthuis heeft meteen ook een positief effect vertelt Bas Vanspauwen, directeur van VIBO Sint-Barbara: “We zijn de stadsdiensten zeer dankbaar om dit mogelijk te maken. Door de ingebruikname van dit buurthuis als tijdelijke extra lesplaats, hebben we onze wachtlijsten maximaal kunnen wegwerken en hebben we 15 extra leerlingen met zeer specifieke onderwijsbehoeften een plekje kunnen garanderen in onze school.”
In het buurthuis zullen in totaal zo’n 35 leerlingen uit de hogere jaren van OV2 les krijgen. Zij bereiden zich voor op een toekomst waarin ze, met de nodige ondersteuning, kunnen meedraaien op de arbeidsmarkt en tegelijk hun zelfstandigheid verder kunnen ontwikkelen. Het buurthuis is daarvoor een ideale plek: naast de extra lesruimte biedt het ook een leeromgeving dicht bij het echte leven. Leerlingen kunnen er ook oefenen op alledaagse taken in een huishoudelijke setting, dit allemaal ook in functie van hun groei in zelfredzaamheid. Niet alleen voor de school, maar ook voor de buurt is dit goed nieuws want het buurthuis blijft ook een plek van ontmoeting voor buurtbewoners. Zo leren jongeren de buurt kennen en visa versa. Dat creëert verbinding, wederzijds begrip en de kans om van elkaar te leren.