Met een
opvallende fotocampagne lanceert stad Beringen de campagne
‘Menstruatieproducten zijn geen luxe, maar een noodzaak'.
Het blijft voor veel meisjes én vrouwen een extra kost die ze liever niet hebben. “Uit onderzoek van Caritas blijkt dat 1 op de 8 meisjes en vrouwen in Vlaanderen tussen 12 en 25 jaar soms niet genoeg geld heeft om maandverbanden en tampons te kopen. Voor meisjes en vrouwen die in armoede leven, loopt het op tot bijna 1 op de 2. Om die drempel te verlagen, en hen de levensnoodzakelijke producten te geven, organiseert onze vrouwencontactgroep be-WOMEN een inzamelactie", zegt burgemeester Vints.
De campagne is gekoppeld aan een inzamelactie gekoppeld.
“We fotografeerden 8 vrouwen, met als inspiratie bekende schilderijen met een vrouw in de hoofdrol. De accessoires vervingen we door tampons, maandverbanden, etc. Op deze manier creëerden we een beeld dat blijft nazinderen, gebrand staat in het geheugen en zo een bepaalde actie teweegbrengt. Bovendien willen we als stad een voorbeeldfunctie geven en duidelijk maken dat menstruatie geen taboe moet zijn, aangezien deze producten essentieel zijn voor het fysiek en mentaal welzijn van vrouwen en meisjes", zegt schepen van samenleven Hilal Yalçin.
Om deze meisjes en vrouwen te steunen kan je tijdens je bezoek in een van de deelnemende winkels menstruatieproducten kopen en doneren. Deze winkels zorgen voor een bak/winkelkar. In het stadhuis en de bib vind je ook een doos voor de donatie. De vrouwencontactgroep zorgt er dan voor dat jouw donaties terechtkomen bij Sint-Vincentius, die deze verdelen via de voedselpakketten.
Waar je menstruatieproducten kan doneren vind je via
deze link.
(foto Studio La Roue)