Meer dan ooit zal
duaal leren het middel moeten zijn om de spreekwoordelijke muur tussen het onderwijs en de bedrijfswereld te doorbreken. Voka – KvK Limburg gelooft rotsvast in deze volwaardige leerweg en roept Limburgse scholen en bedrijven op om nu
voluit de kaart van duale opleidingen te trekken. “Terwijl 1.277 ondernemingen in Limburg een erkenning op zak hebben om duale leerlingen te begeleiden op de werkvloer zijn er in onze provincie maar 345 jongeren die effectief aan de slag zijn binnen duaal leren. Dat cijfer moet omhoog, want dit is de toekomst. Een flexibelere onderwijsregeling en een positiever imago zijn nodig om van duaal leren een succesverhaal te maken”, stelt Jonas De Raeve, directeur belangenbehartiging van Voka – KvK Limburg.
Spectrumcollege Beringen Duaal Leren is één van de grote gangmakers in onze provincie wat betreft Duaal Leren.
"Sinds de verplichte inkanteling van het Leren en Werken naar het Duaal Leren in het schooljaar 2021-2022 hebben wij als Spectrumcollege Duaal Leren vol ingezet op het Duaal Leren.
Dit schooljaar 2022-2023 tellen wij 118 leerlingen. Hiervan volgen 63 leerlingen een duale opleiding. Dit is dus meer dan 50% van onze leerlingen.
Als school staan wij achter deze duale opleidingen. Het grote verschil met het Leren en Werken is dat de leerlingen op school leren en op de werkplaats leren werken.
Alle sectoren willen wel niet meedenken binnen dit duale verhaal. De sector Kapper wil geen duale opleiding uitschrijven voor de 2e graad wat toch wel een groot probleem is voor de toekomst van deze opleiding.
Volgens mij is niet het probleem de bedrijven te overtuigen om mee in het duaal verhaal te stappen maar wel de ouders.
Duaal Leren is niet gekend bij de ouders. Het is ook moeilijk om ouders te overtuigen om in dergelijk systeem te stappen van 2 dagen opleiding op school en 3 dagen op de werkvloer.
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat een beroepsleerling veel beter gebaat is met een duale opleiding. Bedrijven willen op deze manier investeren in jongeren en deze opleiden naar de noden van het bedrijf.
Binnen het deeltijds onderwijs hebben wij al jarenlang de knowhow in huis om de contacten te leggen met bedrijven.
Zonder gemotiveerde leerkrachten en een sterk team van trajectbegeleiding is een succes voor een duale opleiding onmogelijk.
Een bedrijf kan veel sneller inspelen op de vernieuwingen die zich in de verschillende sectoren stellen. Als school hebben wij niet altijd de middelen om deze innovaties te volgen.
Binnen het technisch onderwijs is deze vorm van leren veel moeilijker in te richten omwille van de complexiteit van de organisatie.
Duaal Leren is de beste keuze voor een jongeren die wil leren en vooral wil leren werken", zegt
Peter Quintens, directeur Spectrumcollege Duaal Leren Beringen.