Motorrijder Yan Ancia begon tijdens het paasweekend aan een nieuwe seizoen op het circuit van Croix-en-Ternois
Met een nieuwe
BMW M1000RR ging hij vol enthousiasme de baan op. De trainingen verliepen vlot en de kwalificaties bezorgden Yan een tweede startpositie achter Lonbois.
"Eindelijk, na een hele winter wachten ging het rode licht uit. De eerste maal dat
ik de M1000RR met launch control van de plaats kon laten gaan. Een goede
start en de holeshot. Maar Lonbois bleef langszij. Elke bocht van ronde 1 was er
eentje of het was de laatste ronde van de wedstrijd. Ik kwam er als sterkste uit en
reed 3 rondes op kop. Lonbois nam over en de achtervolgers waren niet meer te
bespeuren. De BMW voelde goed, ik kon het tempo aan en zette de
achtervolging in. Het ging een mooie wedstrijd worden. Maar in ronde 7 ging
het voor mij mis. In de snelste linker en voorlaatste bocht van Croix gleed de
achterzijde agressief weg. Ik werd de lucht in gekatapulteerd. Een highsider. Ik
moest even bekomen en werd meegenomen door de medicals. Alles, buiten wat
pijn her en der, was ok. De BMW werd zwaar beschadigd teruggebracht", vertelt Yan.
Voor de tweede race kon de motor wel hersteld worden.
"Wederom een goede start. Mijn rechterbeen sputterde wat tegen. De motor was
ok. Een vuist maken tegen Lonbois zat er niet in. De schade beperken wel. Ik
reed een berekende en nette wedstrijd. Positie twee in de broekzak.
Het is duidelijk dat er aan de elektronische afstelling gewerkt moet worden. Het
rijwielgedeelte van de nieuwe BMW ligt me uitstekend. Wanneer deze beide
factoren goed gecombineerd zijn ziet de toekomst er rooskleurig uit", zegt Yan nog
De video toont een oefenrace.