Het is momenteel de
Week van de Korte Keten met de bedoeling om lokale producenten extra in de kijker te zetten. Wij doen dat graag met
't Kasteeltje in Beverlo waar
Linzi Convens en Ludo Clerix een prachtig kleinschalig landbouwbedrijf hebben. Fietsers kennen 't Kasteeltje waarschijnlijk om er een lekker ijsje te eten maar Linzi en Ludo hebben nog veel meer dan zelfgemaakt ijs. Hun verhaal begon ruim twintig jaar geleden.
"We hebben ons eerste geitje gekocht om verse melk te hebben voor eigen gebruik. En dan is de bal aan het rollen gegaan. Ik ben dan begonnen met ijs en kaas te maken op basis van geitenmelk", vertelt Ludo.
Ludo krijgt op zijn 27ste de ziekte van Crohn en de fysieke arbeid als zelfstandig stukadoor gaat niet meer. Ludo staat voor de moeilijke beslissing om een nieuwe wending aan zijn leven te geven. Zo wordt gekozen voor een kleinschalig landbouwbedrijf annex b&b. Ook Linzi stapt later mee in het bedrijf en geeft haar job in het onderwijs op.
"Door het
werken met dieren kreeg ik terug zin in het leven. Vandaag maken we van onze geitenmelk ijs, yoghurt en diverse soorten kazen. We verkopen vlees uit eigen huis en ik maak ook zelf nog honing", zegt Ludo trots.
Als we een rondleiding krijgen in de stallen, worden we meteen gelukkig. We zien geiten, enkele runderen, varkentjes, kippen, konijnen en bijenkasten. Een droomboerderij waar de dieren met heel veel liefde verzorgd worden. Het is het perfecte plaatje voor het verhaal in de Week van de Korte Keten.
Door de coronacrisis hebben meer mensen de weg terug naar de boerderij gevonden en dat merken ze ook in het 't Kasteeltje. Ludo nam van de gelegenheid gebruik om nieuwe kazen te maken.
"We maken nu rijstpap, een dessert op basis van platte kaas, kaastaart, puur ijs op basis van 100% geitenmelk en verschillende harde kazen. Het assortiment kaas is nu uitgebreid met platte kaas, verse zachte kaasjes, een feta en yoghurt", zegt Linzi.
Als kleinschalig bedrijf is de administratieve rompslomp voor het koppel te groot.
"Iedereen heeft de mond vol van korte keten, maar voor elk product is zoveel papierwerk en controle nodig dat lang niet alles rendabel is. Het is veel gemakkelijk als ik slechts één product in grote massa zou maken en verkopen dan een divers assortiment van vlees en zuivel", zucht het koppel.
Topchefs op radio en tv hebben altijd de mondvol op lokaal te kopen en producten te kopen bij boerderijen in de buurt. Maar buiten Philip Reynders van Oogst van Eden, komen er maar weinig chefs over de vloer.
"Er is nog te weinig vraag van restauranthouders uit de buurt, met Philip hebben we wel een goede samenwerking, hij werkt heel graag met onze producten", zegt Ludo.
"Misschien moeten we eens wat meer op restaurant gaan en zo onze producten bekend te maken, we zijn nog teveel op onze boerderij bezig", zegt Linzi.
Ondertussen gaat het leven op de boerderij verder en wordt er volop honing geslingerd. Ook weer om duimen en vingers van af te likken.