De Sint is sinds
vandaag officieel in het land en dat betekent een extra drukke periode voor bakkers en chocolatiers. Want de komst van de Sint staat naast speelgoed ook synoniem voor snoep en chocolade.
Speculaas, chocolade munten, marsepijn, guimauves en vooral veel chocoladefiguurtjes. Het was vandaag dan ook al bijzonder druk bij chocolatier
Chocosjiek in Paal. Ook bij
bakkerij 't Guedenshuys en bakkerij Jacobs worden extra uren geklopt om iedereen van verse speculaas en chocolade te voorzien. Wat dit jaar opvalt is dat de figuur van Zwarte Piet onder druk komt te staan, nog niet bij onze lokale handelaars maar koekjesgigant Lotus bijvoorbeeld heeft de Zwarte Piet verbannen.
"Lotus Bakeries is zich bewust van de problematiek rond het afbeelden van Zwarte Piet en wil in de toekomst de focus op het iconische figuur Sinterklaas leggen. Zo is er harmonie binnen ons aanbod met overal hetzelfde figuur op de verpakkingen. Al onze verpakkingen zijn reeds aangepast behalve de folie van de mini klaasmannen met chocolade. Momenteel zitten er in onze mini klaasmannen met chocolade zak nog koekjes in de vorm van zwarte piet, volgend jaar worden deze vervangen en wordt mede de afbeelding op die verpakking aangepast”, laat het bedrijf weten.
Lotus is voorlopig de uitzondering. Vermeiren promoot hun ambachtelijke speculaas nog met Sint en Zwarte Piet. En chocoladefabrikant Libeert kiest nog bewust voor chocoladepieten. Ze zien nu zelfs hun omzet stijgen want Pieten in chocolade zijn extra gegeerd.
"En uiteraard heeft Sinterklaas hulp nodig bij het maken van de lekkere chocolade voor de kinderen. Daarom werkt hij hiervoor samen met de Libeert chocoladepiet, het grappige, leuke én lieve personage binnen het verhaal die erop toe ziet dat er genoeg chocolade voor de kinderen gemaakt wordt én dat de chocolade ook bij de kinderen terecht komt. In ons assortiment zitten dus nog “chocoladepieten” waarvan de meesten de afgelopen jaren al een nieuwe look gekregen hebben. Want het is belangrijk dat de assistenten van de Sint mee gaan met hun tijd en dat is er ééntje zonder stigma’s. Weg met de clichés en dus ook met oubollige gietvormen. We kiezen de weg van de duizenden SMILES en willen dat 11 november en 6 december familiale, hartverwarmende en kindvriendelijke feestdagen blijven”, vertelt Sandra D’Hondt, brand en communicationmanager van Libeert.
En al die brave kinderen trekken zich niets aan van de hele heisa rond de Zwarte Pieten, zolang er maar speelgoed en snoep wordt uitgedeeld.