In
basisschool Hand in Hand in Paal zijn vandaag
30 digitale kanarievogels neergestreken.
Amber, Cas, Boris en hun vriendjes komen een week lang in elke klas de luchtkwaliteit monitoren om zo te kunnen bepalen wat de
beste manier van ventileren is. De kinderen waren deze ochtend alvast enthousiast over deze gele vriendjes.
"Samen met het lespakket van het Vlaams Instituut Gezond Leven zorgt de kanarievogel ervoor dat het nut van ventileren voor iedereen, ook voor al onze kleuters, duidelijk wordt.
Hiernaast worden de metingen via een softwarepakket geregistreerd en kunnen de kinderen en/of leerkrachten het verloop op een grafiek volgen", zegt
directeur Kitty Thijs.
Het idee komt van
Alexandra Lybaert, natuurkundig ingenieur aan de Odisee Hogeschool in Gent. Zij voert al jaren onderzoek naar onze luchtkwaliteit.
"Door drie simpele technieken toe te passen kunnen de klassen 15 tot 40 keer efficiënter geventileerd en verlucht worden, met beperkt energieverlies waardoor verspreiding van het coronavirus wordt verminderd , de binnenlucht gezonder is en de leerlingen betere leerprestaties hebben. En diezelfde technieken kan je ook thuis toepassen", zegt Alexandra Lybaert.
De digitale vogeltjes hebben ook link naar het Limburgs mijnverleden.
"Mijnwerkers namen kanarievogeltjes mee in de mijn om ze te verwittigen om naar buiten te vluchten als er teveel koolstofmonoxide in de lucht hing. In de 21ste eeuw tweeten digitale kanarievogeltjes wanneer de kinderen moeten verluchten om de lucht gezond te houden", weet Thijs nog.
De digitale kanaries geven nu ook een signaal als het klaslokaal moet geventileerd worden.