De
Limburgse maakindustrie is een essentieel onderdeel van het economische weefsel in onze provincie. Om competitief te blijven is het echter noodzakelijk dat de
maakindustrie digitaliseert. Daarom lanceren Voka – KvK Limburg, Sirris en POM Limburg het SALKturbo-traject
“Maturiteitsversnelling 4.0” om bedrijven bij te staan in dit proces. Het project werd vandaag voorgesteld in Beringen bij
Belgian Cycling Factory. Het Berings bedrijf zet immers al langer in op digitalisering en is een voorbeeld voor andere bedrijven.
Door werk te maken van een doorgedreven digitalisering en implementatie van industrie 4.0 heeft het Beringse fietsenbedrijf grote stappen vooruit kunnen zetten.
“Via augmented reality kunnen onze klanten hun gepersonaliseerde Ridley-ontwerp projecteren in hun omgeving en een keuze maken. Die wordt dan geleverd bij een fietswinkel naar keuze”, legt Gert Thora, Chief Information Officer van BCF, uit. “Ons ultieme doel is dat onze fabriek in Beringen volledig op dergelijke op maat gemaakte producten draait, en dat grote series extern gemaakt worden. Maar al deze bestellingen op maat vergen een erg dynamische aanpak van medewerkers in de productieomgeving. Daarom ligt de focus voor ons vandaag sterk op industrie 4.0 en digitalisering.”
De fietsproducent uit Beringen wil zijn jaarlijkse productie verhogen van
20.000 naar 47.500 fietsen. Om dit te realiseren past het bedrijf principes van Quick Response Manufacturing (QRM) toe.
“Zo hebben we een QRM-applicatie gebouwd om efficiënt om te gaan met onze flexibele productie. Het resultaat: iedere medewerker is eigenaar van zijn of haar te behalen targets. De app geeft een overzicht van de hoeveelheid werk per productiestap of -cel. Op die manier kan elke werknemer zelf beslissen om extra hulp te bieden bij andere teams wanneer de eigen targets afgerond zijn”, vertelt Thora nog.
"Met dit traject focussen we op grote ondernemingen en kmo-bedrijven met minstens 150 FTE’s in de Limburgse maakindustrie die het potentieel hebben om ook hun toeleveranciers mee te nemen in hun innovaties en groei”, zegt Cathérine Dreesen van VOKA.
“Concreet gaan we een routekaart voor industrie 4.0 uitwerken. We ontwerpen een methodiek die een bedrijf toelaat te bepalen in welke digitale maturiteitsfase het zich bevindt en welke stappen nodig zijn om een volgende fase te bereiken. Om een concrete invulling te kunnen geven aan de uitkomst van de methodiek zal een netwerk van (technologie)leveranciers opgebouwd en gepositioneerd worden zodat we de betrokken bedrijven kunnen matchen met aanbieders van specifieke oplossingen zodat ze kunnen doorgroeien”, vertelt Dreesen tot slot.
Voka – KvK Limburg zal onder meer instaan voor de ontwikkeling en opleiding van de methodiek aan de bedrijven.