Dit is de fiets van
Victor Campenaerts waarmee hij het werelduurrecord moet gaan verbreken. Met nog drie weken te gaan geeft Ridley vandaag alle details van Victor's nieuwe fiets bloot. Dit staaltje van technologie werd ontwikkeld in de
R&D afdeling bij Ridley in Paal. "De beugels zijn zonder twijfel het meest opmerkelijke onderdeel van Victor's Flying Moustache. Het is een exacte kopie van Victor's armen. Dit proces begon in januari 2018. Victor was nieuw in het team en gretig om deze nieuwe technologie te testen. We waren in staat om een vorm van zijn linker- en rechterarm te maken, van zijn elleboog tot aan de grepen van de beugels. Vervolgens werd van de vorm een carbon versie gemaakt. Het eindresultaat werd goedgekeurd door de UCI en Victor gebruikte vorig jaar voor de eerste keer zijn stuur op het WK tijdrijden in Innsbruck, waar hij brons veroverde. Een ander opmerkelijk onderdeel is de base bar. Met een breedte van slechts 33cm is het zelfs smaller dan smal. Stuurbreedtes variëren standaard tussen 38 en 44cm, maar Victor koos voor dit smaller exemplaar vanwege de aerodynamica. Zijn base bar zal hij alleen tijdens de eerste 15 seconden gebruiken. Daarna zou hij gedurende de volgende 59 minuten en 45 seconden stabiel in zijn beugels moeten liggen", zegt
CEO Jochim Aerts.
Victor test momenteel verschillende tandwielen uit.
"Op dit moment probeert hij 63x15 en 59x14. Beide versnellingen lijken erg op elkaar, en elke rotatie van de pedalen zou resulteren in 8,70m vooruitgang. Wetende dat hij 105 rotaties per minuut wil draaien, zou hij 54,852 kilometer moeten overbruggen in 1 uur. En je weet wat dat betekent ... Een nieuw Werelduurrecord! De versnelling is volledig gemaakt in functie van 'de laagst mogelijke wrijving'. Daarom zal Victor een ketting voor op de weg gebruiken in plaats van één voor op de piste. Bovendien zijn alle tandwielen en het kettingblad speciaal gefreesd. Maar welke versnelling zal Victor uiteindelijk rond duwen? Die beslissing zal hij de dag zelf in Aguascalientes nemen. En daarom brengen we 6 kettingbladen (van 58 tot 63 tandjes) en 6 achterste tandwielen (13 tot 18 tandjes) mee naar Mexico", zegt Aerts nog.
De gouden tubes tot slot zijn gemaakt door Vittoria en hebben de laagst mogelijke rolweerstand.