Het aantal leerlingen in het
Spectrumcollege Duaal Leren, het vroegere Centrum voor Leren en Werken, is flink gedaald. Het
nieuwe Duaal Leren is in Beringen geen succes. Hierdoor dreigen heel wat kwetsbare jongeren uit de boot te vallen.
"Vóór de onderwijsvernieuwing binnen CLW konden hier ook leerlingen terecht waarvoor het voltijds op de schoolbanken zitten niet meer werkte. Ze werden dan quasi persoonlijk begeleid en vaak mee getrokken tot ze gekwalificeerd konden uitstromen. Dit was een schitterend mooi traject dat veel vraagt van leerkrachten. Maar die hier doorheen de jaren echt wel specialist in zijn geworden. Ik wil zeker niets slecht zeggen over het Duaal Leren, maar het in de plaats van het CLW in te voeren, is geen goede beslissing. Ons opvangnet is weg", zegt
algemeen coördinerend directeur Eva Kuijpers.
Een vangnet voor die leerlingen die vaak schoolmoe zijn en/of een grotere rugzak meedragen, een moeilijkere thuissituatie, gehinderd door taalbarrières of armoede is belangrijk, zeker in Beringen waar de armoedecijfers nog hoog liggen.
"Het Duaal Leren biedt een plaatsje aan 'de beter BSO-leerling'. De leerling die al arbeidsrijp en arbeidsbereid is en waarvoor stageplaatsen effectief moeten betalen. Het moet ook voor de stageplaats iets opleveren nu. Door de organisatie van Duaal Leren is er ten opzichte van het vroegere CLW minder tijd over voor die broodnodige individuele begeleiding van daarvoor. Zoals trajecten echt op maat van de leerlingen. Ze werkten modulair en leerlingen moesten geen jaar overdoen. Ze konden altijd terug hun persoonlijke traject aanvatten. Het team is nog altijd even gemotiveerd om de leerlingen te helpen, maar voor de leerlingen die nog niet arbeidsrijp of bereid zijn, dreigt schooluitval. Want na een aanloopfase worden de leerlingen die dit niet zijn, teruggestuurd naar het gewoon onderwijs, terwijl ze dit eigenlijk al moe waren. Waar zijn ze nu? Geen idee. Want we weten niet wie ze zijn of waar ze zijn. Ze schrijven zich niet meer in in het Duaal Leren, dat het laagste inschrijf aantal van de voorbije tien jaar kent, terwijl alle andere scholen sterk stijgen in leerlingenaantal", stelt Eva nog.
Arktos
"De stad Beringen zet, samen met Arktos, goed in op het opzoeken en ondersteunen van vroegtijdige schoolverlaters. Dat is een broodnodige investering, maar is tegelijk een pleister op een wonde die in de hervorming voorkomen had kunnen worden", besluit de directeur.