Het belang van e-commerce en social selling (via sociale media) is het afgelopen jaar enorm toegenomen bij zelfstandige handelaars. Vooral door de lockdowns, waarbij ze hun fysieke winkels moesten sluiten en maximaal moesten inzetten op andere verkoopskanalen om nog enige omzet te genereren. Dat blijkt uit een
rapport van Unizo.
En dat merkte ook
Diva Fashion uit Paal. Begin december ging hun webshop online. "En we verkopen zeer goed online, de bestellingen komen vlot binnen. De klanten krijgen de kans om een doosje laten op te sturen of af te halen in de winkel. We kunnen nu klanten over gans het land bereiken en dat is al onmiddellijk duidelijk geworden naar waar we overal moeten opsturen. Online ligt het aankoopbedrag en het aantal stuks dat ze kopen wel lager dan in de winkel.
Onze klanten bereiken we grotendeels via social media en via google. De mond tot mond reclame is toch ook nog altijd van groot belang", zegt Geert Degreef van Diva Fashion.
Een investering die dus loont. "91% blijkt intussen online aanwezig, met een website en/of via sociale media. 55% verkoopt momenteel ook rechtstreeks online (webshop en social selling zijn de meest gebruikte verkoopkanalen). Social selling schoot de laatste tijd overigens de lucht in, met 70% van de handelaars die zich er nu op toeleggen (tegenover 44% in 2018). 40% van wie online verkoopt, doet dat ook in het buitenland, voornamelijk Nederland", leert nog het rapport van Unizo.
"Toch blijven er ook non-believers die, meestal ten onrechte, argumenteren dat hun aanbod zich niet leent tot online verkoop. Ook gebrek aan tijd of kennis weerhoudt nog altijd heel wat handelaars om de stap te zetten. Ondanks de sterke vooruitgang hebben we dus nog heel wat sensibiliserings- en ondersteuningswerk voor de boeg, om nóg meer zelfstandige handelaars aan de online verkoop te krijgen", zegt
Eric Bervoets van Unizo Beringen.