Vooruit stuurt alle leerlingen en leerkrachten deze week met een
high five naar de klas. Deze ochtend wachtte een Limburgse Vooruit-delegatie de
leerlingen van A-Maze in Beverlo op aan de schoolpoorten. “Een high five. Niet alleen omdat ze het verdienen, maar omdat we hen ook willen meegeven dat we met Vooruit 5 prioriteiten hebben om van ons onderwijs het beste onderwijs te maken voor leerlingen en leerkrachten”, zegt Vlaams parlementslid Ludwig Vandenhhove (Vooruit).
"Vlaanderen, en in Limburg in het bijzonder, evolueren steeds meer naar een kenniseconomie. Onze handen en ons hoofd zijn onze rijkdommen. Vlaanderen staat bekend voor haar uitstekende onderwijs. Nu zien we dat we, ondanks de fantastische inspanningen van onze leerkrachten, jaar na jaar achteruit gaan in de verschillende lijstjes. Vlaanderen moet dringend opnieuw investeren in onze leerlingen en leerkrachten. En daarom schuiven wij een aantal prioriteiten naar voor”, aldus Vandenhove.
1. Een gezonde maaltijd op school voor elk kind. 150.000 kinderen gaan elke dag met een lege brooddoos naar school. Hoe kan je je concentreren als je honger hebt? Bied elke leerling gezonde voeding aan op school.
2. Een maximumfactuur: Naar school gaan moet voor iedereen betaalbaar zijn. Geen enkele factuur mag in de weg staan van het ontwikkelen van talenten. Vandaag zijn er zelfs leerlingen die zelf moeten gaan bijklussen om mee te kunnen op schoolreis. Dat is toch onaanvaardbaar. Er mogen geen dure of goedkope scholen bestaan. Je studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders. Daarom spreken we met alle middelbare scholen een maximumbedrag af voor schoolkosten. Zodat alle kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen.
3. Van leerling tot wereldburger: Maak godsdienst optioneel, buiten het vaste lessenrooster. Binnen de schoolmuren, maar buiten de schooluren. Voor wie wil. En vul de vrijgekomen tijd in met lessen Nederlands en burgerschap. Taal is de motor van een goed integratiebeleid. Taal zorgt voor gelijke kansen voor elk kind. Kinderen die Nederlands spreken, kunnen mee op school, vinden makkelijker een job en kunnen zich integreren in hun wijk of stad. Dat is de enige manier om vooruit te gaan in het leven.
4.School is zoveel meer dan les krijgen alleen: Leerlingen moeten al hun talenten volop kunnen ontwikkelen. Laat scholen daarom samenwerken met verenigingen voor meer sport, toneel en andere activiteiten op school.
De oplossingen zitten volgens Vooruit in vijf punten:
1. Wie na een andere job doorstroomt naar het onderwijs, kan slechts 8 tot 10 jaar ervaring laten meetellen voor een select aantal vakken. Voor Vooruit moeten alle zij-instromers tot 20 jaar ervaring mee kunnen laten tellen bij hun verloning.
2. Het personeelsstatuut en de vaste benoeming zijn dringend toe aan modernisering. Vooruit pleit voor een benoeming over heel Vlaanderen in plaats van een benoeming op schoolniveau. Daarnaast zouden leerkrachten ook niet meer aangesteld worden volgens het aantal vaste lesuren op school. Ze krijgen in plaats daarvan een duidelijk omschreven schoolopdracht van 38u, het principe van een voltijdse werkweek.
3. Ook de lerarenopleiding moeten we versterken. Met een samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. De eerste 3 jaar krijgen studenten dan een theoretische basis en eerste leservaring. Daarna volgt een stage als leraar in opleiding met een gepaste verloning. Bachelors staan 1 jaar voor de klas en masters 2 jaar.
4. Leerkrachten moeten binnen hun takenpakket de tijd en de middelen krijgen om zich bij te scholen. Die tijd ontbreekt vandaag vaak. Een expertisecentrum binnen elke lerarenopleiding kan een sterk en onderbouwd aanbod voorzien voor leerkrachten die al voor de klas staan.
5. Goed onderwijs begint met een gemotiveerd schoolteam. Dat staat of valt met een goede directeur die de tijd, ruimte én skills heeft om een sterk pedagogisch en personeelsbeleid te voeren op maat van zijn of haar school. Daarom pleit Vooruit voor een opleiding voor elke directeur én meer autonomie om een eigen HR-beleid te voeren.
Die vijf punten moeten er bovenal ook voor zorgen dat de job van leerkracht aantrekkelijker wordt.
“Begin vooraf aan en herwaardeer de opleiding. Zorg daarnaast voor een opwaardering van de status van de leerkracht en werk aan de relatie met leerlingen en ouders. Leerkrachten verdienen enorm veel respect voor de prestaties die ze dagelijks leveren. We moeten hen koesteren. Dat er nog steeds veel van hen uitvallen is een duidelijk signaal voor de Vlaamse regering dat ze haar prioriteiten moet stellen voor het onderwijs. Maar omdat er te weinig beweegt, bieden wij die prioriteiten vandaag aan", zegt
Yannick Alen van Vooruit Beringen. (Hans Put)