Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijder
Ben Watson eindigde derde in de negende ronde van het FIM Wereldkampioenschap in Mantova. Het eerste podium van 2020 voor de 23-jarige Brit. Teammaat Jago Geerts kende een moeilijk dagje, met te veel crashes, en finishte 9de.
Teammanager Marnicq Bervoets had na afloop gemengde gevoelens.
"Aan de ene kant zijn we natuurlijk fier op en blij met de prestatie van Watson. Hij reed twee sterke reeksen, maakte amper fouten en had twee geweldige starts. Iets wat je op dit soort parcours absoluut nodig hebt. Ik ben blij voor Ben, hij verdient dit podium. ik hoop dat hij nu vertrokken is voor meer. Aan de andere kant kende Geerts een zware dag. Zijn eerste reeks was niet goed: slechte start en te krampachtig daarna. Zijn tweede race was een stuk beter. Spijtig van die kleine foutjes. Hij verloor daardoor enkele plaatsen en ook kostbare WK-punten. We zijn wel blij dat hij weinig last had van zijn schouder. Dat is goed nieuws. We zullen blijven knokken tot het einde", zegt de Paalse manager.
Even een terugblik op de wedstrijd.
Het FIM Wereldkampioenschap trok opnieuw naar Italië, voor een nieuwe triple-GP, ditmaal in Mantova. De temperaturen waren een stuk lager (onder de 20 graden) dan twee weken geleden in Mantova (waar het kwik nog vlotjes bonden de 30 graden steeg). Ook de ondergrond was compleet anders: een harde baan, met bovenop een dun laagje zand.
Ben Watson, pas 13de in de tijdtraining, nam in de eerste reeks een goede start op zijn YZ250FM en dook vlak achter Boisramé en Vialle het veld in. De Brit voelde zich echter niet zo comfortabel in het begin (het parcours was veel te fel besproeid) en verloor wat plekjes. In de negende ronde snoepte teammaat Jago Geerts, die goed was teruggekomen na een povere start, zijn zesde plaats af. De Belg wilde meer, maar ging in de fout toen hij Boisramé passeerde en viel terug naar plek 11. Watson eindigde zesde.
Holeshot
Watson nam een vliegende start in de tweede reeks - goed voor zijn tweede holeshot van het seizoen - en reed een tijdje aan de leiding. #919 moest die koppositie in de vierde ronde wel afstaan aan Beaton, maar beet zich meteen vast in het wiel van de Australiër. Watson joeg op zijn eerste reeks- en GP-zege, gaf alles wat hij in zich had, maar kwam niet dicht genoeg om de beslissende aanval te plaatsen. Ben moest zich dus tevreden stellen met de tweede plaats. Goed voor de derde plaats in de GP. Het derde podium in zijn carrière, zij eerste sinds Lommel vorig jaar.
Geerts moest intussen terugvechten na twee lichte valpartijen. De eerste in de vierde ronde toen hij in derde positie reed. De Balenaar viel terug naar P8, maar herstelde zich meteen en raasde voorbij Vialle, Renaux, Haarup and Ostlund weer naar voor. Drie ronden voor het einde, toen hij jacht maakte op de derde plek, liep het echter opnieuw mis en viel hij terug naar de achtste plaats.
"Eindelijk nog eens op het podium, na tal van vierde plaatsen. Mijn eerste podium sinds Lommel vorig jaar. Mijn dag was nochtans niet zo goed begonnen, met een 13de plaats in de tijdtraining. Gelukkig waren mijn reeksen een pak beter. In de eerste reeks kwam ik goed weg, maar verloor ik te rap wat plekjes. Ik was niet in mijn normale doen, miste intensiteit. Maar die zesde plaats was nog oké. Mijn tweede reeks was echt genieten geblazen. Ik nam de kopstart, mijn tweede dit seizoen. Ik reed even aan de leiding, maar dan kwam Beaton voorbij. Ik kon hem vlot volgen, maar slaagde er maar niet in om hem aan te vallen. Ach ja, ik had eindelijk weer veel plezier op de baan en kreeg ook een beloning voor al het harde werk. Dit is een stap in de goede richting", zegt Watson tot slot.
(foto shotbybavo – CDS – yamahaofficialracing.com)