Op deze
Erfgoeddag, zeg maar weekend, werd het thema voor volgend jaar al bekend gemaakt. Iedereen heeft wel ‘iets’ met school: een schoolverleden – pittig of niet – hebben we immers allemaal. De tijd die we op school doorbrachten verbindt ons, uiteraard door wat we daar geleerd hebben. Maar ook door de verhalen en tradities die aan het schoolleven gekoppeld zijn. Kijk maar naar oude schoolfoto’s, en u wordt al snel overspoeld door herinneringen.
Op zondag 24 april 2022 duikt de cultureel-erfgoedsector in dat rijke schoolleven en -verleden. Wie was Chrysostomos en vanwaar komt de traditie die zijn naam draagt? Waarom is leren in ons land een plicht? Hoe zat het weer met de Schoolstrijd? Hoe sterk verschilt de leerstof en de manier waarop die gegeven wordt met die van onze grootouders? Huishoudkunde: hoe leer(de) je dat? Enzovoort. Op deze vragen krijgt het publiek een antwoord, op Erfgoeddag.
Maar er is meer. Want naar aanleiding van dit thema nodigt Erfgoeddag alle leerlingen, leerkrachten en directies uit het basis- en secundair onderwijs uit om een hele week, van maandag 25 tot vrijdag 29 april 2022, erfgoed in het voetlicht te plaatsen op school. Samen met lokale erfgoedpartners kunnen scholen het erfgoed op school belichten – en dat is vaak veel rijker dan gedacht. Of het erfgoed dat dichtbij de leerlingen staat (iedereen heeft immers een familiegeschiedenis) aan bod laten komen, of dieper ingaan op het erfgoed in de buurt – zelfs een straatnaam kan een heel verhaal oproepen). Leerlingen, leerkrachten en directies maken en bepalen het (school)leven van nu. En dus zijn zij op hun beurt erfgoedmakers. Erfgoeddag wil hen hierop attenderen. Zij schrijven immers ook iedere dag geschiedenis op school. En ver daarbuiten!